על נבואות, שאיפות וסקרים

מה ניבא הפרשן הפוליטי הבכיר שלום ירושלמי, לפני הבחירות הקודמות ביחס ל'יש עתיד'? • אליעזר היון מתקשה להבין כיצד שאיפה פוליטית גורמת לחלק מן החרדים להמשיך ולייצר נבואות אוויליות, ילדותיות, וחסרות בסיס
אליעזר היון
י"א כסלו התשע"ה / 03.12.2014 10:00

לעיתים קרובות, בוודאי בימי טרום בחירות, מתגלים כל המומחים למיניהם ומעניקים פרשנויות, נבואות, ותחזיות שמעלות למעשה רק שאלה אחת: איך ממשיך הציבור ‘לקנות’ את האמירות המטומטמות של אנשים, שהנבואה שלהם לא שורדת אפילו יום?

מה זה אומר עלינו?

שלום ירושלמי נחשב לאחד הפרשנים הפוליטיים הבולטים בארץ. במשך שנים ארוכות שימש ככתב הפוליטי הבכיר של עיתון מעריב דאז – העיתון השני בחשיבותו בישראל, וגם כיום מפרסם ירושלמי מאמרים במקור ראשון ובאתר nrg,  היוצרים תהודה לא מבוטלת.

אלא שאותו שלום ירושלמי העריך בבחירות הקודמות שיאיר לפיד ומפלגת ‘יש עתיד’, לא יעברו את אחוז החסימה. למעשה, יגיע לפיד ‘לסף אחוז החסימה’, ניבא אז ירושלמי.

אני חוזר למתקשים: הפרשן הפוליטי הבכיר ניבא כי יאיר לפיד לא יזכה אפילו בעשרות אלפי הקולות המעניקים לו את המעבר לכנסת.

זמן קצר לאחר מכן קיבל לפיד 543,458 קולות, כלומר 19 מנדטים.

עיתונאי חרדי בכיר נאם במשך שבועות כי נתניהו ינצח את שרון בבחירות שנערכו ביניהם לראשות הליכוד, וכשנתניהו הובס, הוא הסביר בחצי פה, כי הנסיבות השתנו, אלא מה. תמיד הייחוס הכושל הוא לנסיבות הסיטואציוניות, לא לראייתו הרפה של החזאי.

כך גם התרחש אצל אלו שהבטיחו שלבני תנצח את מופז, ששלי יחימוביץ תביס את בוז’י הרצוג, שליברמן יורשע, שכל מי שתמך בהתנתקות ימות בייסורים, ושאהוד אולמרט עוד יהיה ראש ממשלה.

ומה יהיה בבחירות הקרובות?

הרחוב החרדי לא מפסיק לספר לעצמו כי יאיר לפיד הולך להתרסק. הוא מפלגת ‘מצב רוח’ – ומכאן שהוא ייעלם. יקרה לו בדיוק מה שארע לאבא שלו, טומי ז”ל. הציבור מאס בלפיד והוא רק מצפה שהגאונים הגדולים גפני, דרעי, וליצמן יחזרו לנהל את המדינה.

בטח. שכנוע עצמי הוא אחת מן הדרכים המוכרות בפסיכולוגיה בתהליך המכונה בשם ‘דוסיננס קוגניטבי’. כאשר התנהגויות ועמדות מתנגשות אחת עם השניה, פועל הפרט בשכנוע עצמי ‘המזיז’ את העמדה הבעייתית, כדי שתתיישב עם שאיפתו העצמית.

לא אוהבים את לפיד? כנראה שהוא ייעלם. הכי טוב.

אפילו שלום ירושלמי אמר את זה בבחירות הקודמות.

ירולשמי

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בעזרת השם
    04/12/2014 02:44
    לפיד 0
  1. קצת אופטימיות לא תזיק