בצעד נדיר: ביבי דרש הצבעה שמית על הצעות האי אמון

נחמן גור
|
ט' כסלו התשע"ה / 01.12.2014 19:45
לפני הפגישות של נתניהו עם ראשי הקואליציה הוא דרש, בצעד נדיר, לקיים הצבעה שמית על הצעות אי האמון שהגישה האופוזיציה – זאת מחשש שחברי הכנסת של התנועה ויש עתיד יעדרו מההצבעה • פריג’: “מה שנראה כמו קואליציה מפורקת ומתנהג כמו קואליציה מפורקת, הוא באמת קואליציה מפורקת” • מקלב: “נתניהו בעצמו לא מאמין בממשלה”

קואליציה במשבר: חוסר האמון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשותפות הקואליציוניות, יש עתיד והתנועה, הולך ומחריף.

בצעד נדיר ויוצא דופן, ביקש נתניהו בעצמו ממזכירות הכנסת, לבצע הצבעה שמית על הצעות אי האמון בממשלה שהעלו סיעות האופוזיציה, זאת מחשש שחברי הכנסת של התנועה ויש עתיד, יעדרו מההצבעה.

ח”כ שלי יחימוביץ’, עקצה: “מדהים, זה חסר תקדים וכלי אופוזיציוני. הוא לא מאמין לח”כים שלו”.

ח”כ עיסאווי פריג’ אמר: “עד כדי כך אין אמון בקרב חברי הקואליציה עד שהקואליציה ביקשה הצבעה שמית על הצעת אי האמון של האופוזיציה. שמא יהיו חברי קואליציה ש’בטעות’ יתמכו באי האמון. ועל זה יאמר: מה שנראה כמו קואליציה מפורקת ומתנהג כמו קואליציה מפורקת, הוא באמת קואליציה מפורקת”, אמר פריג’, בפראפזה על המשפט הידוע של נתניהו.

הצעת אי האמון נדחתה לבסוף, ברוב של 58 מתנגדים לעומת 38 תומכים.

ח”כ אורי מקלב אמר בדיון: “ראש הממשלה בעצמו לא מאמין בממשלה הזאת ובחבריה”.

השר יובל שטייניץ, שהשיב בשם הממשלה להצעות האי אמון, סיכם את הדיון: “ראש הממשלה עושה מאמץ לבוא בדברים עם מנהיגי הקואליציה ואני מקווה שבשעות ובימים הקרובים תימצא הדרך להחזיר את ההרמוניה הנדרשת לעבודת הממשלה.

שטייניץ תקף גם הוא את השותפים: “יחד עם זאת, יש קלקולים בקואליציה שצריך לתקן, מפלגות הקואליציה צריכות להכיר שיש לא רק ממשלה בישראל אלא גם ראש ממשלה. הצלחת הממשלה תלויה בהכנסת סדר ומשמעת, אי אפשר לחיות במצב שכל מנהיג מפלגה, הישר בעיניו יעשה”.

מוקדם יותר בפתח ישיבת סיעת הליכוד אמר נתניהו: “בניסיון להגיע להרמוניה, נתתי גיבוי לדברים שלא הייתי שלם איתם, כמו חוק מע”מ אפס, אבל לצערי לא זכיתי לגיבוי הדדי ולא זכיתי גם לקיום המחויבות הבסיסית ביותר – נאמנות ואחריות של שרים לממשלה בה הם יושבים”.

“בשדה המדיני למשל”, המשיך נתניהו לתקוף. “שרים מסוימים תוקפים חדשות לבקרים את המדיניות שאני מוביל ושבשמה נבחרתי. אפילו בנייה בירושלים דבר שהיה צריך להיות מובן מאליו הופכת אצלם לנושא שנוי במחלוקת ובכך הם מחזקים את הביקורת על ישראל בזירה הבינלאומית.

“השרים הללו משתלחים בממשלה ובעומד בראשה, הם מנסים להחליף ממשלה וראש ממשלה מתוך הממשלה שהם יושבים בתוכה, הם מפרים הסכמים מפורשים שהושגו כמו למשל מתן תוספת תקציבית אמתית לתקציב הביטחון והעברת בסיסי צה”ל דרומה, אלו רק כמה דוגמאות מיני רבות”, הפנה נתניהו אצבע מאשימה ללפיד. 

“אני דורש מהשרים הללו להפסיק את החתרנות, את ההתקפות, להתצייב מאחורי המדיניות, הנכונה להובלת המדינה. אם יסכימו לכך – נוכל להמשיך יחד, אם יסרבו – נסיק את המסקנות ונלך אל הבוחר”, הצהיר נתניהו.

“כראש ממשלה שנותרו לו עוד מספר שנים לכהונה, אני לא שש אלי בחירות, השיקול היחיד שמנחה אותי הוא טובת המדינה וזה דורש מממשלה אחראית. ממשלה לא יכולה לתפקד כששרים שיושבים בתוכה פועלים נגד מדיניותה, ותוקפים את הממשלה כמעט מכל כיוון וכל נושא. על זה לא אוכל להתפשר”.

לפיד תקף: “לא נבחרנו כדי לשרת קבוצות לחץ ואינטרסים פוליטיים, המחויבות היחידה שלנו זה הציבור, אין לנו מקרובים, איו לנו אינטרסים, אין לנו חברי מרכז שאפשר לחלק להם ג’ובים”.

אחר הצהריים נפגש נתניהו עם נפתלי בנט, ובהמשך הערב יפגש עם לפיד ולבני, בניסיון אחרון להגיע להבנות על המשך דרכה של הקואליציה.