התחתנתם ולא עדכנתם את הרבנות? צפו למאסר

שרי רוט
|
ח' כסלו התשע"ה / 30.11.2014 11:22
ח”כ עליזה לביא גילתה כי ל’חוק צוהר’ התווסף סעיף הקובע: “כל שאינו דואג לרישום הנישואין או הגירושין שלו, או לרישום הנישואין או הגירושין שהוא סידר לאחר, דינו – מאסר שנתיים” • בוועדת שרים לחקיקה תעלה הצעה למחוק את הסעיף

הקואליציה הנוכחית, כך נראה, כבר מפרפרת, אבל הדבר אינו מונע מ’יש עתיד’ לנסות ולהשיג עוד הישגים בתחום דת ומדינה: היום (ראשון) תועלה בוועדת שרים לחקיקה הצעה, לפיה יוסר מ’חוק צוהר’ סעיף הנראה לח”כ עליזה לביא כפוגע בזוגות.

לפני כשנה שינה משרד הדתות את פקודת הנישואין והגירושין, כאשר הכנסת אישרה את פתיחת אזורי הרישום לנישואין (‘חוק צוהר’).

אלא שח”כ לביא גילתה כי לחוק התווסף סעיף הקובע: “כל שאינו דואג לרישום הנישואין או הגירושין שלו, או לרישום הנישואין או הגירושין שהוא סידר לאחר, דינו – מאסר שנתיים”. כלומר, זוג שנישא באופן פרטי וללא הרבנות, צפוי, יחד עם הרב המחתן – למאסר.

לדעת לביא, הסעיף מהווה פגיעה בזכויות יסוד לחופש דת ולצנעת הפרט ועומד בסתירה לערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

בשיתוף עם עמותת ‘עתים’ ו’מבוי סתום’ היא מציעה להסיר את הסעיף ולבטל כל סנקציה כלפי הזוג והרב, מעבר למחויבות הקיימת שלהם להירשם במרשם האוכלוסין.

 ח”כ ד”ר עליזה לביא: “מחטף לאור יום. בכסות פתיחת אזורי הרישום לנישואים  – נוצרה מציאות בה בני זוג ורבנים מסתכנים במאסר של שנתיים. נוצר מצב אבסורדי ומופרך שלא מתמודד עם המציאות המשתנה.

“יותר צעירים בוחרים להתחתן בטקס דתי שלא באמצעות הרבנות הראשית. במקום להתמודד – מאיימת הרבנות בכליאה. מה שידעו לעשות בקהילות לאורך הדורות, הבירוקרטיה הישראלית הרסה”.