סקר הארץ: ש”ס מתרסקת ל-6 מנדטים; משה כחלון יקבל 12 מנדטים

נחמן גור
|
ח' כסלו התשע"ה / 30.11.2014 09:36
על אף הירידה בתמיכה בו, רוב הסיכויים שנתניהו יהיה גם ראש הממשלה הבא • לפי סקר שבוצע על ידי חברת ‘דיאלוג’, בפיקוחו של פרופ’ קמיל פוקס, הליכוד מקבל 24 מנדטים, והבית היהודי במקום השני עם 16 • כחלון גורף 12 מנדטים, בעוד ליברמן ולפיד זוכים כל אחד ב-11 מנדטים • יהדות התורה – 8, וש”ס מתרסקת ל-6 • פרשן הארץ: “זהו אפקט מרן”

לו הבחירות היו היום והתפלגות המנדטים תהיה דומה לזו שבסקר ‘הארץ’, שבוצע בשבוע שעבר על ידי חברת ‘דיאלוג’, בפיקוחו של פרופ’ קמיל פוקס מאוניברסיטת תל אביב, בנימין נתניהו יהיה, קרוב לוודאי, הופך להיות ראש הממשלה בפעם הרביעית, זאת למרות הירידה בשביעות הרצון הציבורית מתפקודו והכרסום בהערכת מידת התאמתו לתפקיד: רק 38 אחוז מרוצים מתפקודו, ורק 35 אחוז סבורים כי הוא מתאים לתפקיד.

אבל, כך סבור פרשן ‘הארץ’ יוסי ורטר, מי שעשוי להיות האיש שיכריע מי יהיה ראש הממשלה הבא הוא דווקא אביגדור ליברמן.

לכאורה, הוא נטוע עמוק בגוש הימין, כותב ורטר, אבל ‘תוכנית השלום’ שפרסם בסוף השבוע ב’ידיעות אחרונות’ מקרבת אותו למחנה המרכז. השאלה היא עד כמה הוא בשל כדי להכתיר אחד מראשי המחנה השני, אולי ברוטציה, זאת רק הוא יודע בלבו.

לפי ורטר, תרחיש כזה נשמע, על פניו, בלתי הגיוני בעליל. אבל, לדבריו, ראש הממשלה שומע, ממקורות שונים, ששר החוץ אביגדור ליברמן מעריך/ מנבא/ מתחייב בשיחות פרטיות כי ככל שהדבר נתון בידיו, נתניהו לא יזכה להצהיר אמונים שוב בכנסת, לפחות לא כראש ממשלה. עד כמה האמירה הזו היא תוכנית עבודה ולא משאלת לב, יידע נתניהו ויידע העם רק לאחר הבחירות.

ורטר מציג הסתייגות נוספת מהסקר ומסקרים אחרים שנעשים בימים אלה: קשה להעריך אם זו תהיה אכן מפת המפלגות שיתמודדו בבחירות הבאות. סביר להניח ש’התנועה’ בראשות ציפי לבני תתמזג באופן כזה או אחר עם יש עתיד של יאיר לפיד או העבודה בראשות העבודה.

תסריט אפשרי נוסף: הבית היהודי והליכוד ירוצו יחד ברשימה אחת. תסריט שלישי: הליכוד, הבית היהודי וישראל ביתנו יתמזגו לכדי רשימה אחת. גם על זה יש מי שמדבר.

לפי הסקר, כמו גם בסקרים אחרים, ש”ס צונחת אל שישה מנדטים, והיא כבר אינה המפלגה החרדית הגדולה ביותר. יהדות התורה עם שמונה מנדטים עוקפת אותה.

“זהו ‘אפקט מרן'”, מסביר ורטר. “החרדים הספרדים אינם מצליחים להתגבר על אובדנו של הרב עובדיה יוסף, שפוגע בהם קשות בקלפי. גם הפיוס בין אריה דרעי לאלי ישי לא הביא את התשואה המיוחלת”.

ואלה התוצאות בסקר:

הליכוד בראשות בנימין נתניהו תזכה ל-24 מנדטים.

הבית היהודי בראשות נפתלי בנט הופכת להיות המפלגה השניה בגודלה עם 16 מנדטים.

העבודה בראשות יצחק (בוז’י) הרצוג נחלשת ל-13 מנדטים בלבד.

מפלגתו החדשה של משה כחלון גורפת 12 מנדטים.

ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן תזכה ל-11 מנדטים.

יש עתיד בראשות יאיר לפיד צונחת ל-11 מנדטים.

‘יהדות התורה’ מתחזקת וזוכה ב-8 מנדטים.

ש”ס מתרסקת ל-6 מנדטים.

‘מרצ בראשות זהבה גלאון עם 6 מנדטים.

‘התנועה’ בראשות ציפי לבני מגרדת את אחוז החסימה עם ארבעה מנדטים.

‘קדימה’ בראשות שאול מופז לא עוברת את אחוז החסימה.

המפלגות הערביות עם 9 מנדטים.