ויכוח בעיריית ירושלים: איזה רב יפסוק אם מותר להפעיל סיירים יהודים בשבת?

נחמן וייס
|
ה' כסלו התשע"ה / 27.11.2014 20:38
בעיריית ירושלים הציעו: להפעיל סיירים יהודים בשכונות החרדיות בשבת • יו”ר סיעת ש”ס התנגד ושיגר שאלה – לרב העיר, הגרש”מ עמאר • יו”ר דגל התורה, אליעזר ראוכבגר: “צריך להפנות השאלה לרבנים הראשיים – הגר”י יוסף והגר”ד לאו” • יהדות התורה לברקת: “ללא קבלת היתר מהרבנים הראשיים לישראל בלבד – הפרה חמורה של הסטאטוס קוו”

בעקבות גל הטרור בירושלים, עלתה היום (חמישי) הצעה בישיבת הנהלת העיר: לאשר העסקת עובדי עירייה יהודים בסיירות ביטחון בשכונות החרדיות – אך יש מי שמתנגד.

יו”ר סיעת ש”ס בירושלים, נתי לסרי, שיגר מייל לראש העיר ניר ברקת ולחברי המועצה החרדים, בו טען כי מדובר בחילול שבת, שלא לצורך, וכי יש להתייעץ בסוגיה עם רבני העיר, הראשל”צ הגרש”מ עמאר והגר”א שטרן.

במקביל, שיגר לסרי מכתב שאלה אל הרב הראשי הספרדי של העיר בנושא, וכך כתב:

“נתבקשתי היום על ידי הנהלת העירייה, לאשר העסקת עובדי עירייה יהודיים, בסיירות ביטחון בשכונות החרדיות, דוגמת רמת שלמה, רמות, סנהדריה ועוד, על מנת להגביר את תחושת הביטחון וההרתעה עקב המצב הביטחוני בעיר.

“מיותר לציין, שבעיר ירושלים כולה יש תגבורת של אלפי שוטרים וחיילי משמר הגבול מרחבי הארץ, אשר עושים עבודה דומה לזו, במסירות נפש כחלק מעבודתם הקבועה. 

“עמדתי האישית”, מציין לסרי. “להתנגד לדבר, מאחר ומדובר בעובדי עירייה יהודים שאין זו עבודתם הקבועה, ובעיר יש שוטרים רבים, ובמיוחד שלא יועיל להוסיף שמירה, ככל שירצו, בכדי להגיע לכל רחוב בכל שכונה.

“בנוסף לזה, אנו נאבקים רבות על מנת לשמור את חוקי השבת והמנוחה, על מנת שלא יעסיקו במקרים נוספים עובדים יהודים, ודבר זה יהווה פרצה בקבלת ההחלטות”. 

הוא מוסיף, כי “קיימת אפשרות נוספת, שיערכו לשבתות  בחברות שמירה חיצוניות, המעסיקות דרוזים, או כאלו שאינם יהודיים ואינם מהווים סיכון בטחוני, ותרומתם לביטחון ישראל רבה ומוכחת”, מסיים לסרי.

נתי לסרי

מנגד הציע יו”ר סיעת דגל התורה בעיר, אליעזר ראוכברגר – המתנגד לרבנים הראשיים לירושלים – להפנות את השאלה לרבנים הראשיים לישראל, הראשל”צ הגר”י יוסף והגר”ד לאו, זאת מכיוון שמדובר בסוגיה מהותית וחשובה, ובעלת השפעות רבות.

במכתב ששיגרו יו”ר דגל התורה אליעזר ראוכברגר ויו”ר אגודת ישראל יעקב הלפרין לניר ברקת נאמר: “בשם סיעת יהדות התורה אנו מבהירים כי באם מבקשים לאייש ולהפעיל בשבתות את ניידות השמירה העירוניות באמצעות יהודים, אין באפשרותנו להסכים לכך, אלא בגיבוי של פסיקה הלכתית מאת הרבנים הראשיים לישראל בלבד, מאחר ומדובר בנושא בעל משמעות הלכתית רחבה והשלכות רוחביות וארציות.

“ברצוננו להדגיש, כי ללא קבלת היתר הלכתי מהרבנים הראשיים לישראל, הפעלת ניידות שמירה עירוניות באמצעות יהודים בשבתות, בכל מקום בעיר ללא הבדל, מהווה הפרה חמורה של הסטאטוס קוו ואנו מתנגדים לכך בנחרצות.

“למותר לציין כי עמדתנו היא שיש וניתן ולהפעיל את הניידות הללו באמצעות אינם יהודים.

“יובהר, כי עמדתנו זו הינה כבר לשבת הקרובה”.

גם גורמים בש”ס, ששוחחו עם חרדים10, הביעו תמיכה דווקא בהצעה של ראוכברגר.

אליעזר ראוכברגר

נתי לסרי מסר בתגובה לחרדים 10 : “שמירת השבת היא הביטחון האמיתי לתושבי העיר”. 

עוד הוסיף לסרי: “אפגש במהלך הערב עם הגרש”מ עמאר שליט”א רב העיר ירושלים, לדון בנושאים הנוגעים לעיר והמדיניות בנושא זה ועוד”.

נזכיר כי הגר”י יוסף, הורה לשאולים, כי מותר לשאת נשק בשבת, עד שהמצב הביטחוני יירגע.

תגובת העירייה טרם התקבלה.