הגראי”ל: “יש שיודעים לומר למה זה קרה – אני לא יודע”

החברותא של הגראי"ל שטיינמן, הגאון רבי משה יהודה שניידר, מפרסם שורת התבטאויות כאובות של הגראי"ל על הטבח • מתייחס למי שקישרו זאת לפילוג הליטאי: "אם כבר חושבים שיש שייכות לדבר הוא בדיוק להיפך, דבזכות זה ניצלו הרבה"
ה' כסלו התשע"ה / 27.11.2014 16:17

 הטבח בבית הכנסת ‘בני תורה’: במהלך השבוע שחלף מאז הטבח הנורא בהר נוף בו נרצחו ארבעה יהודים הי”ד ושוטר, נשמעו מספר התבטאויות מפי הגראי”ל שטיינמן, על הפיגוע.

החברותא של הגראי”ל, הגאון רבי משה מרדכי שניידר מספר, כי כשנכנס למעונו הגאון רבי הלל קופרמן, אמר הגראי”ל באידיש: “א–שרעק וואס איז גשעהן אין ירושלים…” (-מבהיל מה שקרה בירושלים), והוסיף: “זאגט אז מען דארף שוין תשובה טאהן” (- אומרים – מהשמים – שכבר צריך לעשות תשובה).

וכששוחח עם הגאון רבי ברוך שפירא, התבטא הגראי”ל: “חושבים שבארץ ישראל לא נמצאים בגלות, והקב”ה מראה שגם כאן אנחנו בגלות”.

הגראי”ל הביא התבטאות של החפץ חיים שאמר, שכלל ישראל לא הפסיד כלום בגלות, שהרי נכתב הש”ס בבלי, ירושלמי, רי”ף, רמב”ם ושו”ע וכו’ – “אבבער וואס פוילען מיר יעצט אין גלות?” (-אבל בשביל מה אנחנו מתעכבים כעת בגלות?).

כמה מהמתפללים ששהו בבית הכנסת בזמן הטבח וניצלו, שאלו במה עליהם להתחזק, והגראי”ל השיב: “באחדות השם”. ולאחד מהם אמר: “והרי כתוב וזכרתם את כל מצות ה'”.

במהלך השבוע, הופצו שמועות והסברים שונים ומשונים מדוע אירע הטבח, וכששמע זאת הגראי”ל אמר: “זיי געבן עצות פארן רבונו של עולם.. זיי ווייסן פאר וואס איז דאס גשעהן… איך ווייס נישט”. (הם נותנים עצות להקב”ה, והם יודעים לומר למה זה קרה… אני לא יודע).

הרב שניידר מוסיף: “וכפי הנראה אצל רבינו כל הזמן, שאין אצל יהודי כזו שאלה – למה? ולא מנסים להסביר פרשנויות, וכפי שהתחיל את המכתב שפרסם ‘שאין אנו יודעים חשבונות שמים, רק צריך לדעת שהכל בחשבון מדוקדק’.

“והרי כשאבא נותן סטירה לילד לא שואלים למה, ולא מנסים לומר פרשנויות, אלא יודעים שאבא הוא רחמן ומרחם עלי, ואם הוא נותן סטירה סימן שמגיע לנו, וזה טוב לנו. קל וחומר בן בנו של קל וחומר אבינו האב הרחמן ועם ישראל הם בניו חביביו, וכולו אך טוב, אם הוא שולח מכה נוראה כזו, העטופה ברחמים, הרי עלינו להרגיש סטירת אב, ולקבלה באמונה ובתמימות”.

הרב שניידר מתייחס להסברים שניתנו להתרחשות הפיגוע, ושקשרו זאת לפילוג הליטאי וכותב: “עלינו להיזהר מאותם תועים שתולים חס ושלום, את האסון הנורא, במה שבמקום זה זכה הרב המופלג הגאון רבי יצחק מרדכי הכהן רובין שליט”א להכריז לפני שנה קבל עם ועדה, שאנו נכנעים לקול קריאת מי לה’ אלי של גדולי הדור שליט”א. אשר כל האומר ואפילו חושב כך, דינו כמבזה תלמיד חכם גמור, והרי הוא אפיקורס!”

הרב שניידר מממשיך וכותב: “וכבר נשמעה קריאה כזאת בעם ישראל בפר’ קורח, וילונו העם על משה ואהרן אתם המיתם את עם ה’,אך ברוך אלוקינו שהבדילנו מן התועים, ואין לנו חלק בהם ובכמותם”.

לסיום הוא מוסיף: “ואם כבר חושבים שיש שייכות לדבר הוא בדיוק להיפך, דבזכות זה ניצלו הרבה, והיו נסים ורחמים גדולים. וכפי שמביא רבינו בדומה לזה בשם מרן בעל הקהילות יעקב זצוק”ל”.

בשל מזג האוויר, נמנע מהגראי”ל להשתתף בעצרת המספד שנערכה ביום שלישי בבית הכנסת בהר נוף, ותחת זאת שוגר סרטון מיוחד, בו אמר: “כתוב בפסוק ‘וגם דם נקי שפך מנשה הרבה מאד, עד אשר מילא את ירושלים מפה לפה, לבד מחטאתו אשר החטיא את יהודה לעשות הרע בעיני ה”.

“רואים בזה שאם צדיק אחד נחסר, זה חורבן העולם”, אמר הגראי”ל. “בימינו לדאבונינו ראינו, לפי דורינו, אי אפשר לדמות לדור של ישעי’ הנביא, אבל לפי דורינו זה עד כדי כך שזה מין חורבן העולם, אנשים נהרגו בטלית ותפילין בתוך התפילה, לפי הדור שלנו, זה נורא ואיום מה שקרה לנו.

“וכל אחד צריך להבין ללמוד מזה עד כמה להתחזק בתורה ויראת שמים, ובודאי שהקב”ה יעזור שלא יוסיפו לדאבה עוד”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות