המפכ”ל דנינו עונה לאדלשטיין: “לא מתכוון לחזור בי”

שי ויספיש
|
ה' כסלו התשע"ה / 26.11.2014 23:58
המפכ “ל יוחנן דנינו מגיב למכתב של יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין כנגדו: “התייחסתי רק לחכ”ים המלווים את עלייתם להר הבית בפרסומים בכלי התקשורת ובפייסבוק, שיש בהם כדי ללבות ולהתסיס”

הקרב על הר הבית: המפכ”ל רב ניצב יוחנן דנינו מגיב למכתב של יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין כנגדו, הבוקר לשר לביטחון פנים יצחק אהרנוביץ’.

דובר המשטרה מסר: “בתגובה לפניות כתבים, בעניין דבריו של המפכ”ל בכנס שדרות, אמר המפכ”ל, כי כל המעיין בתמליל המלא של הדברים שנאמרו, מבין כי הדברים לא התייחסו באופן כללי לכל חברי הכנסת, אלא רק לחכ”ים המלווים את עלייתם להר הבית בפרסומים בכלי התקשורת ובפייסבוק, שיש בהם כדי ללבות ולהתסיס, תוך הצהרת כוונות בדבר שינוי החוק וההסדרים הקיימים בהר הבית, וככאלו הנתפסים ע”י הקיצוניים כסמל לשינוי הסטטוס קוו.

“ההתייחסות הספציפית לחבר הכנסת משה פייגלין הייתה רק כדוגמה למקרה, בו השתמש המפכ”ל בעבר בסמכותו, כדי להגביל כניסתו להר הבית, מאותם טעמים”.

הדובר הדגיש: “המפכ”ל הודיע כי איננו מתכוון לחזור בו מהדברים שנאמרו, אלא להפך, הוא סבור כי זו חובתו לחזור ולהבהיר כי התנהגות כזאת, גם אם של חברי כנסת, עלולה לסכן את שלום הציבור ובטחונו, וכי אין בכוונתו לאשר זאת.

“עוד הוסיף המפכ”ל, כי הוא מתואם לחלוטין בנושא זה, עם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, ועם פרקליט המדינה, שי ניצן”.

יו”ר הכנסת כתב היום לאהרונוביץ’: “אתמול צוטטו דברים מפי מפכ”ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, ולפיהם אמר בכנס שדרות כי על חברי הכנסת ‘לעזוב את הר הבית בשקט’.

“על אף המתיחות הקיימת בעת הזו בירושלים ומחוצה לה, סבורני כי הדברים הללו חמורים, ואינם ראויים להישמע על ידי מפכ”ל משטרה כלפי נבחרי ציבור. לא ניתן להסכים לכך, שפקיד ציבור – בכיר ככל שיהיה – יערער על חופש התנועה המוקנה לנבחרי ציבור מכוח חסינותם ומעמדם, ובכלל זה לעלות כחוק להר הבית. אין זה מתפקידו להשיא להם עצות מסוג זה”, קבע אדלשטיין.

אדלשטיין הוסיף: “לא למוֹתר להזכיר, כי גל הטרור הנוכחי, כקודמיו, הוא ביטוי לשנאה, להסתה ולקריאות לאלימות הרווחוֹת בחלקים נרחבים של האוכלוסייה הפלסטינית, ועניין הר הבית מהווה מבחינתם “עלה תאנה” ותירוץ לפיגועים ולהפרות סדר. עליה של יהודי אל מקום המקדש, ובכלל זה של איש ציבור, איננה “פרובוקציה” ובוודאי לא הפרה של סטטוס-קוו, כפי שיש המנסים לתלות בכך, כשם שעליית חברי כנסת ערבים למקום איננה כזו.

“כיושב ראש הכנסת, האמון על ביצוע חוק חסינות חברי הכנסת, ועל שמירת מעמדם, אני מוצא לנכון לפנות אליך בדרישה להעמיד את המפכ”ל על טעותו ולהורות לו להימנע מהתבטאויות מעין-אלו גם בתקופה זו, להקפיד על הפרדת הרשויות ולשמור על כבודם של נבחרי הציבור”.

לסיום הוסיף: “בהזדמנות זו, אני מחזק את ידי משטרת ישראל וכוחות הביטחון בעומדם על משמר ארצנו, ערינו ואזרחינו בעת מורכבת ומאתגרת זו”.

אתמול, במהלך פאנל מפקדי משטרה שנערך במסגרת כנס שדרות, אמר דנינו: “הזהרנו לאורך כבר למעלה משנתיים, תעזבו את הר הבית בשקט. אנשים הציעו הצעות חוק ותיקנו תקנות לשנות את הסטטוס קוו, הדבר הזה צבר תאוצה, הקיצוניים השתמשו בזה והפכו את זה להסתה ממש ברורה. מה שראינו זה באמת גלים, לאט לאט, וכל הזמן אמרנו חברה תרגיעו, תרגיעו”.

המפכ”ל המשיך לתקוף “אנשי ימין קיצוני”, וטען כי הפכו את הר הבית לאג’נדה. “כל הזמן הזהרנו שצריך לעזוב את הר הבית. חברי הכנסת לא מבינים מה הם מדליקים, וזה לא נכון לגעת בסטטוס קוו. צריך להיות רגישים – עד היום אינתיפאדת 2,000 נקראת ‘אל אקצה’ כי היא התחילה שם”.

“כל מי שרוצה לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית – אסור לו לעלות לשם”, אמר דנינו. “אסרתי על פייגלין לעלות להר, עד שלא היה לי גיבוי מהיועץ המשפטי לממשלה. זו היתה טעות לאפשר לעלות למי שהוא סמל לשינוי סטטוס קוו”.

בתגובה אמר ח”כ משה פייגלין: “דנינו כשל בהגנה על ירושלים ובשמירה על ביטחונם האישי של התושבים ומנסה כעת למצוא שעיר לעזאזל, ותירוצים לכישלונו. אני נוהג לעלות להתפלל בהר הבית, על פי חוק, כל חודש מזה 15 שנים. זאת זכותו החוקית, המוסרית, הלאומית והדתית של כל יהודי. אני מציע לדנינו להתמקד בשמירה על ביטחונם של תושבי ירושלים ואזרחי ישראל, ולהתארח פחות בפאנלים וכנסים בניסיון להסיר מעצמו אחריות”.