הנשיא ביטל הופעה של בניון; השר אורי אורבך יחרים הטקס

שרי רוט
|
ג' כסלו התשע"ה / 25.11.2014 11:56
בעקבות שירו החדש של הזמר עמיר בניון – ‘אחמד אוהב ישראל’, בו הוא מכנה סטודנט ערבי “חלאה כפויי טובה”, בוטלה הופעה מתוכננת שלו באירוע מיוחד לציון יום היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב • השר אורי אורבך, שמשרדו יזם את הטקס, מחה על הצעד וביטל בואו: “אם בניון לא שר, אני לא אדבר” • בניון: “אוהב את ריבלין אהבת אמת”

בית הנשיא הודיע היום (שלישי) לזמר והיוצר  עמיר בניון כי לאור השיר שהוציא השבוע, לא תתאפשר הופעתו המתוכננת במסגרת הטקס לציון יום היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ואיראן, שיתקיים במשכן הנשיא ביום ראשון הקרוב.

מנכ”ל בית הנשיא, הראל טובי, כתב למארגני הטקס כי  ״על רקע פרסום שירו האחרון של עמיר בניון אתמול, אבקש להודיעכם כי לא נוכל לאפשר את הופעתו במשכן הנשיא.

המנכ”ל הוסיף: ”עמיר בניון הוא אמן מוערך ויוצא דופן בכישרונו ובתרומתו למוסיקה הישראלית. לצד זה, אמירותיו בעת מתוחה ומסוכסכת זו, גם אם נאמרו מתוך סערת רגשות וכאב רב, אינן מסייעות בלשון המעטה, להרגעת הרוחות, ואינן עולות בקנה אחד עם האחריות הנדרשת ממשכן הנשיא ומכל מוסד המשפיע על הלך הרוח הציבורי – לפעול למען הפגת המתחים וביסוס השותפות בין חלקיה של החברה הישראלית”.

השר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך, שמשרדו יזם את הטקס והזמין את בניון להופיע במסגרתו, מסר בתגובה להודעת בית הנשיא: “ביטול ההופעה של הזמר עמיר בניון בבית הנשיא בטקס לציון יום הגירוש והפליטות של יהודי ערב נעשה בניגוד לעמדתנו. אני מכבד ואוהב את הנשיא ריבלין (ולא אוהב את שירו של עמיר בניון), אבל לא אוכל לתת את ידי לפגיעה כה חמורה בחופש הביטוי והיצירה.

“החרמת אמנים על רקע דעותיהם היא מעשה פסול ולכן לצערי לא אוכל להשתתף בטקס. אם בניון לא שר, אני לא אדבר”.

עמיר בניון עצמו הגיב: “בעניין ההודעה שפרסם בית הנשיא, ואשר כפי שצפו מנסחיה הוסיפה שמן למדורת הצלייה של עבדכם הנאמן בתקשורת, אבקש לומר שאני מכבד את מוסד הנשיאות ואוהב את הנשיא ריבלין אהבת אמת, ושמח שהוא האיש שנמצא בבית הנשיא בעת הזו”.

שלשום העלה בניון שיר חדש אל דף הפייסבוק שלו, בשם: ‘אחמד אוהב ישראל’.

בשיר מתאר בניון את דמותו של סטודנט ערבי המתחזה לחייכן, כשכוונתו האמיתית היא לרצוח יהודים. בניון מכנה אותו “חלאה כפוי טובה”, ו”יבוא הרגע שאתה תפנה לי את הגב ואני אתקע לך סכין מושחז, אני אירה בך בגב”.

השיר עורר סערה בחוגי השמאל, ואתמול שוחחה יעל דן דיון בתוכניתה ‘עושים צהרים’ בגלי צה”ל עם הזמר – דיון שהסתיים בטריקת טלפון.

סגן נשיא המכון הישראל לדמוקרטיה, פרופ’ מרדכי קרמניצר אמר בדיון: “השיר הזה מבחיל, מביש, שמציג את ה’אחמד’ כשם כולל לערבים, כאנשים בוגדניים. כלומר, הוא לוקח את העובדה שיש מחבלים מהאוכלוסייה הערבית ומכליל זאת על כל האוכלוסייה”.

לדבריו, “אם יוכיחו שהכוונה של בניון הוא להסית בביזוי ובגילוי איבה ועוינות כפי אוכלוסייה מסויימת, אז הוא יואשם בהסתה לגזענות”.

בניון לא נשאר חייב, ותקף: “לפי שיטתך, אתה רוצח בעצמך כי מה שאמרת עכשיו זה שהיסתת נגדי, שתדע שלפה שלך יש תוצאות ואת הלוקשים שלך אני לא אוכל.

“אם מחר מישהו קרוב למקום מגוריי ירצח בני אדם את לוקחת אחריות על הדם? מספיק עם הצביעות, יש לי השראה על ידי מקרי הרצח האחרונים. אתם רוצחים לא פחות קטנים בעצמכם ובגלל הפיות שלכם אנשים רוצחים – תתביישו לכם!”, אמר בניון.

כשדן ניסתה להרגיע את הדיון, הוא טרק את הטלפון וסיים את השיחה.

אמש פרסם בניון עוד שיר תגובה בעמוד הפייסבוק שלו וכתב: “אחרי יום כל כך סוער, נראה שאין לסכם את המצב בדרך אחרת. אז הנה השורה התחתונה: ‘מי יוכל לנצח את הניגון שלנו?'”. קודם לכן פרסם שיר נוסף בשם ‘אויב המדינה’, כתגובה לביקורת נגדו.