מהומות בארה”ב: חבר מושבעים זיכה שוטר לבן שירה בנער שחור

הנער נורה לפחות שש פעמים ולא היה חמוש • עורכי דינו של השוטר: פעל על פי הכשרתו • מאות מפגינים התעמתו עם שוטרים בפרגוסון, ניו יורק וושינגטון, והציתו ניידות משטרה וחנויות
אליעזר היון
ג' כסלו התשע"ה / 25.11.2014 10:14

האם פסק הדין הזה ישנה את פניה של ארצות הברית? חבר מושבעים במדינת מיזורי החליט הלילה (שלישי) שלא להעמיד לדין את השוטר הלבן דארן וילסון, שירה למוות בנער השחור מייקל בראון בן ה-18 בעיירה פרגוסון באוגוסט האחרון, על אף שלא היה חמוש.

פסק הדין התקבל כצפוי בתחושות קיפוח קשות אצל אזרחיה השחורים של ארצות הברית, ומפגינים החלו להתפרע בפרגוסון בסמוך לתחנת המשטרה. עשרות מהם פרצו לחנויות סמוכות ובזזו אותן, ולפחות שתי ניידות משטרה הוצתו. שלושה בתי עסק גדולים הועלו באש.

עוד קודם להכרעת הדין, קראו נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ומושל מיזורי ניקסון, לתושבי פרגוסון לנהוג באיפוק לקראת החלטת המושבעים. הנשיא האמריקני ברק אובמה הופיע בבית הלבן לתדרוך לאחר ההחלטה, ודרש מהמפגינים שלא לנקוט אלימות. “אנחנו אומה שמבוססת על כיבוד החוק. אנחנו צריכים לכבד את ההחלטה, בין אם מסכימים לה או לא”.

כוחות משטרה רבים נפרסו בעיר, אך כאמור לא הצליחו למנוע את המהומות.

משפחתו של הנער מייקל בראון פרסמה הודעה קצרה, בה הביעה אכזבה מהחלטת המושבעים, אך עם זאת קראה לאיפוק ולמניעה מאלימות.

על פי העדויות נפגע הנער מ-6 קליעים לפחות. מנתיחה פתולוגית שבוצעה בהזמנת משפחתו עלה כי הנער נורה פעמיים בראשו, כשבאחת מהן הכדור חדר לחלק העליון של גולגולתו – עובדה שניתן להסיק ממנה כי רכן קדימה כאשר נורה.

החלטת המושבעים שנפרסה על פני 5,000 עמודים כוללת את עדותו של השוטר ווילסון, ואת דו”ח נתיחת הפתולוג כי בראון לא נורה בגבו כפי שנטען.

עורכי דינו של השוטר דארן ווילסון אמרו לאחר ההחלטה כי “ווילסון פעל על פי החוק ועל פי הכשרתו”.

גל של ארועים

מלבד המהומות בפרגוסון פרצו הפגנות סוערות גם בניו יורק, שיקגו, לוס אנג’לס, קנזס, סיאטל, ואוקלנד. הפגנה נערכה גם בוושינגטון מול הבית הלבן.

במהלך ההפגנות התעמתו צעירים עם כוחות הביטחון קראו לעברם קריאות, ובניו יורק התיז אחד מהם נוזל דמוי דם על מפכ”ל המשטרה.

בשעות הבוקר דיווחו עדי ראייה כי יריות נשמעו במהלך העימותים בפרגוסון, וכך גם בסנט לואיס – העיר הגדולה הסמוכה לפרגוסון.

סביב השעה 9:00 שעון ישראל, נורה שוטר ונפצע באורח בינוני בפרבר עיר האוניברסיטה, סמוך לפרגוסון. חבריו החלו בחיפושים אחר היורה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות