חלם: למה קבר דוד לא מקום קדוש? “כי לא מוסיפים אתרים חדשים”

ועדת הפנים קיימה דיון בססטוס קוו בקבר דוד ובתפילות הנוצרים במקום • הגר"ש רבינוביץ': "מה שחסר הוא שהוא אינו מוגדר כמקום קדוש ואנשים עושים במקום כבשלהם" • אשר: "התנהלות עיריית ירושלים בעניין תמוהה מאד"
ג' כסלו התשע"ה / 24.11.2014 22:25

ועדת הפנים  קיימה היום (שני) דיון מיוחד על הסטטוס קוו בקבר דוד המלך שבהר ציון, לאור תלונות כי הוא שונה לאחרונה – וכי נוצרים מקיימים תפילות ומפריעים למתפללים היהודים.

יו”ר הוועדה ח”כ מירי רגב אמרה: “הקבר מחולל בטקסים של נוצרים שלא במסגרת ההסכמים עם הוותיקן. נוגסים עוד ועוד בזכויות על קבר דוד בניגוד לסטטוס קוו. אני בעד חופש הביטוי והפולחן של כל אזרח, אבל לא לאפשר מצב שבגלל אי נעימות נוותר על זכותנו לטיפול במקום קדוש לנו”.

רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ, הבהיר כי אין שינוי מהסטטוס קוו: “המשטרה אוכפת את הסטטוס קוו, לפיו יש להם 5 פעמים לתפילה וללא מיסה, למעט ביקור האפיפיור. יש המפיצים שמועות ונדיר שיש סטייה מהמוסכם. המקום מתוחזק היום הרבה יותר ושופץ”.

מנגד אמר הרב רבינוביץ’: “מה שחסר הוא – שמקום אינו מוגדר כמקום קדוש ואנשים עושים במקום כבשלהם. שרי המשפטים והדתות הם שאמורים להגדיר. המקום מתנהל כמקום קדוש, אבל יש קבצנים ואנשים שמתנכלים למתפללים והוא צריך להתנהל על ידי גוף אזרחי ולא על ידי המשטרה. לא ידוע לנו על פעילות חריגה מצד הנוצרים”.

יעקב סלאמה, מנהל אגף עדות במשרד הפנים, אמר: “הסדר הציבורי נשמר ואין תוספת סדרנים. אנחנו בהליך מכרז להצבת מצלמות”.  הוא הוסיף: “אין מניעה לקיום תפילה חרישית שלא מפריעה וזה מה שמתנהל שם”.

על דבריו העירה רגב: “שר הפנים הנחה שיהיו יותר סדרנים, זאת אומרת שהנחיית השר לא ממומשת. זו אמירה בעייתית לא ייתכן ששר קובע החלטה ופקיד קובע אחרת”. היא אמרה כי היא, “מקבלת סמסים שטקסי הקטורת והזמירות של הנוצרים עדיין מתרחשים בניגוד לנהלים.  כדי למנוע תלונות משני הצדדים, היה צריך להציב סדרנים לאורך כל שעות היום. בגלל אי תפקוד נכון של פקידים, הוותיקן יגיע לכאן”, האשימה רגב.

הרב רבינוביץ’, הצטרף לדבריה, ואמר: “יש הבדל בין תפילה חרישית לתפילה רועמת ואם היו סדרנים, הם היו מטפלים בנושא. אין רצון לפגוע במישהו, אבל כוח האדם אינו מספיק לטיפול בנושא”.

סלאמה פירט: “יש רגישות יתר למה שנאמר בחדר הסעודה, שם מתנהלת לעיתים תפילה בקול רם. שם יש סדרן. מ-8-18:00”.

ח”כ דוד צור ניסה להרגיע: “לא צריך לייצר ריב ומדון איפה שאין. יש לנו את הווקף והר הבית על הראש שלנו. צריך גם את הוותיקן?”

ח”כ יעקב אשר אמר: “אנו נמשיך ונעקוב שלא יהיה שום כרסום בקדושתו ובמעמדו של קבר דוד המלך”.  

הוא הוסיף: “חוסר בניקיון ובטיפול נאות פוגע קשות בקדושת המקום. התנהלות עיריית ירושלים בעניין תמוהה מאד, קבר דוד המלך הינו מקום קדוש ובנוסף משמש גם כאתר תיירות שכל עיר הייתה מתברכת בו ושמחה להביא אליו אנשים שיתפללו ויבקרו בו. זהו אינטרס ראשון במעלה של עיריית ירושלים ועליה לטפל במקום בכל הכבוד הראוי.

“על עיריית ירושלים להשתמש בסמכויותיה ולתחזק את מתחם הקבר ולאכוף את החוק שם, כמו בכל שטח בעיר הנמצא בתחום אחריותה, תוך תיאום עם רב הכותל והמקומות הקדושים והגורמים האחראיים על הטיפול במקומות הקדושים. זוהי זכותה של העירייה וחובתה”.

ח”כ אורי מקלב אמר כי השמירה על מקומות קדושים צריכה להיות בדגש על הסדר.  “בתקופה האחרונה גדל במספר המבקרים וצריך להתאים עצמנו למציאות”.

רמי חתן, מנהל מחלקת דתות במשרד החוץ, סיפר כי התקבלו תלונות מתיירים נוצרים על אכיפה מוגברת בחדר הסעודה. דוד קורן, יועץ ראש העיר ירושלים לענייני ערבים אמר: “למעלה מחצי שנה שאנחנו מגבירים את כלל האכיפה”.

ו”ד חיים נרגסי, סגן היועץ המשפטי לעיריית ירושלים:  “כל רוכלות נאכפת ביד קשה של החרמות ולא דוחות. בנושא של דרי רחוב וקבצנים אנחנו פועלים ברגישות מול הרווחה. יש שינוי דרמטי באכיפה, בניקיון ובסדר באזור”.

לשאלתה של  רגב, “מדוע לא מגדירים מקום קדוש?”, השיב איגי פז מייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: “תיקון התקנות הוא של השר לשירותי דת בהסכמת שר המשפטים והמדיניות כרגע היא לא להוסיף אתרים חדשים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות