הכותל הקטן: “בושה. המקום מוצף בביוב ומשרד הדתות עסוק באגו”

נחמן גור
|
ב' כסלו התשע"ה / 24.11.2014 20:40
ועדת הפנים קיימה היום דיון על הכותל הקטן: התברר כי אין אחראי מוגדר למקום, וכל אחד מהגורמים מטיל את האחראיות על השני • דוד צור: “נדרשות פעולות טריוויאליות לטיפול במקום, החלטה היא הרבה יותר בעייתית”

ועדת הפנים התכנסה היום (שני) לדיון מעקב בנושא הכותל הקטן. במהלך הדיון עלתה השאלה: מי האחראי בכלל על המתחם.

“שאלנו אם הכותל הקטן קדוש או לא והיה ברור שהוא חלק מהכותל המערבי. חייבים להכריע מי האחראי על המקום”, אמרה היו”ר ח”כ מירי רגב.

נציג משרד המשפטים אמר: “מדובר בשאלות של קביעת מדיניות ולא רק משפטיות”. רגב הציגה תמונות מהמקום: “בושה וחרפה שמקום קדוש מוצף בביוב ומשרד הדתות עסוק באגו”. 

מנכ”ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים במשרד לשירותי דת, יוסף שווינגר: “הנושא נמצא במזכירות הממשלה שצריכה לקבל הכרעות”. 

על דבריו אלו הגיבה היו”ר ח”כ רגב: “למה צריך הכרעות אם האחריות היא שלך? תפקידך לממש את האחריות”. היא הפנתה ביקורת לעיריית ירושלים ואמרה: “בושה שהכנסת צריכה לכנס כל כך הרבה דיונים על הכותל הקטן. טיפה של רגש למקום קדוש. משרד הדתות מתעסק בענייני אגו אז לפחות שהעירייה תדאג שיהיה שם נקי, זה גם מקום ציבורי”.

מנהל אגף התברואה בעיריית ירושלים, ציון שטרית, הסביר: “הביוב מטופל על ידי חברת הגיחון והפנינו את העניין אליהם. המקום מטופל יותר טוב מרחביה”.

איגי פז, מייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: “יש אחריות בהיבט שמירה על מקומות קדושים מתוקף החוק הכללי, על המשרד לשירותי דת. גורמים נוספים רלוונטיים בהיבטי ניהול ואחזקה הן שתי עמותות ממשלתיות – הקרן למורשת הכותל והמרכז למקומות הקדושים.

“מעבר לכך בפינוי אשפה וכשטח ציבורי אחר – עיריית ירושלים”. הוא הוסיף כי “השאלה אינה פשוטה כלל. גישת המשנה ליועמ”ש, ארז קמיניץ, היא שלא נכון להגיע להכרעה אלא שהצדדים יגיעו להסכמות”.

בתגובה להערה של רגב כי, “אין הסכמות אז למה לא להכריע?” – השיב: “מדובר בשאלות של קביעת מדיניות ולא רק משפטיות. זו צריכה להיות החלטת ממשלה”.

רגב הגיבה: “הפרשן של החוק הוא היועמ”ש בשביל זה אתם קיימים, תביאו דעה מוחלטת לממשלה, פרשנות מי גובר, ומשם נמשיך את הטיפול. אני מבינה שאתם רוצים להימנע מההכרעה”.

ממ”ר דוד, נצ”מ אבי ביטון, פירט את פעולות המשטרה: “זהו אחד המקומות הרגישים והנפיצים בעיר דוד גם בשל הקרבה להר הבית וגם בשל המשפחות המוסלמיות שמתגוררות שם. בשנה וחצי האחרונות הכנסנו את רשות העתיקות לטיפול בקיר, שיהיה בטוח. הכנסנו את עיריית ירושלים לפינוי פעמיים ביום של הזבל ואת חברת הגיחון לטיפול בתשתיות הביוב באזור המשפחות. יש בעיית ניקוז וניכנס לטיפול ברגע שיש אור ירוק מחברת הגיחון שהיא מוכנה”.

ח”כ דוד אזולאי  אמר: “זה לא נורמאלי לתת לקרן ולמרכז, להסתדר ביניהם. ההיגיון הוא שהכותל הקטן נמצא בסמוך לכותל המערבי ולכן שהקרן תטפל. עיריית ירושלים לא יכולה להתנער מאחריותה כשיש פסולת ולהאשים את הגיחון. אנחנו במצב מאוד רגיש – הכותל הקטן באזור הרובע המוסלמי”.

ח”כ יעקב אשר  דרש לפנות לעיריית ירושלים שתטפל בתכנית הניקוז, מכיוון שהיא זו המציפה את הביוב.

ח”כ דוד צור: “אי אפשר לעשות אידאולוגיה מכל דבר. נדרשות פעולות טריוויאליות לטיפול במקום, בלי הצהרות גדולות. היעדר החלטה היא הרבה יותר בעייתית”.

רגב סיכמה: “הכותל הקטן הוא חלק מהכותל המערבי, מקום קדוש ונפיץ. על היועמ”ש לפרש מתוקף תפקידו למי יש אחריות לניהול הכותל הקטן, ולא לתת לקרן, למרכז ולמשרד לשירותי דת להחליט ביניהם. אני מצפה מעיריית ירושלים שתפתור את נושא הביוב, כמו כל רחוב אחר בעיר, כשטח ציבורי שצריך לנקותו”. היא שיבחה את המשטרה “שנכנסה לווקום ולקחה אחריות על המקום”.

היא הוסיפה כי היא “מאמינה שהמדיניות עליה הודיע המפכ”ל, תאפשר ליהודים לעלות להר הבית בחנוכה ודרשה לאפשר ליהודים שיבואו להדליק נרות חנוכה להתפלל במקום מכובד”.