הקרב על חוק הלאום: האם נתניהו יפטר את לפיד ולבני

שרי רוט
|
ב' כסלו התשע"ה / 23.11.2014 22:18
שר האוצר הודיע: ח”כי יש עתיד לא יתמכו בחוק הלאום ביום רביעי • בכך הוא מסתכן בפיטוריו, שכן יש משמעת קואליציונית • גם שרת המשפטים הודיעה כי לא תצביע בעד החוק: “שיפטר אותי” • אז מה צפוי לנו בדרמה הפוליטית? אלה האופציות

שר האוצר יאיר לפיד התייחס הערב (ראשון) לסערה בממשלה סביב חוק הלאום והבהיר כי ח”כי יש עתיד יצביעו נגד החוק במתכונתו הנוכחית, כאשר יעלה להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי.

לפיד התייחס במהלך נאומו בכנס הידידים של אוניברסיטת תל אביב להתפתחויות בזירה הפוליטית – ואמר:  “אני ו’יש עתיד’ לא נגד חוק הלאום, אבל לא תומכים בו במתכונת שהוגש. אם ראש הממשלה רוצה לפרק על זה את הממשלה – זה חוסר אחריות לאומית בעת הזו”.

לטענת שר האוצר, החוק של ח”כ זאב אלקין “שהוגש היום מעמיד את המדינה היהודית לפני הדמוקרטית. הוא מפריד ביניהם. בן גוריון לא היה מאשר את החוק הזה, לא מנחם בגין ולא זאב ז’בוטינסקי. זהו חוק אנטי דמוקרטי.

שרת המשפטים ציפי לבני הבהירה בראיון שהעניקה לערוץ 2, כי תפעל נגד הצעת החוק, גם אם ראש הממשלה נתניהו יחליט לפטר אותה בעקבות כך. “לא אתן את ידי לחוק הזה. זה חוק רע, אנטי ציוני, אנטי דמוקרטי ומנוגד למגילת העצמאות”, אמרה לבני.

“לא אהיה שותפה לו בשום צורה, פנים ואופן. אם ראש הממשלה יחליט שהוא מפטר שרים שנאבקים למען ישראל יהודית-דמוקרטית, זו בהחלט יכולה להיות ההחלטה שלו. מעולם לא ויתרתי על עקרונותיי”.

לבני תקפה: “ישיבת הממשלה הייתה יכולה להיות תחילת תהליך כינונה של חוקה לישראל שמעגנת את הערכים של מדינה יהודית ודמוקרטית, אבל במקום זה עסקנו בשאלה אם אלקין יסכים לקבל את העקרונות של ראש הממשלה”.

במהלך הריאיון נשאלה לבני האם ייתכן שהתעקשותו של נתניהו להביא את ההצבעה לישיבת הממשלה נובעת מכך שנמאס לו מהתנהלותה. “יכול להיות”, אמרה לבני. “אם זה המצב – אני מאמינה בצורך לומר אמת. למה לקחת את הדבר הכי חשוב לכולנו ולהשתמש בזה כדי לרמוז למישהו מהשותפים הקואליציוניים שנמאס לו מהם? זה החלק שהיה לי עצוב באמת בישיבת הממשלה.

“ההחלטה עדיין נמצאת אצלו, הוא יודע מה עמדתנו. חבל שבמקום לקדם את מה שהוא מאמין בו, הוא נוהה אחרי קבוצה קיצונית ואנטי דמוקרטית בליכוד”.

מה האופציות?

השאלה, עד כמה ואם בכלל קרוב קיצה של ממשלת נתניהו מעסיקה היום יותר מתמיד את המערכת הפוליטית. בשבוע שעבר היו אלו בעיקר הרפורמה בבריאות וענייני קק”ל, היום היה זה חוק הלאום שהצליח להרעיד מחדש את המערכת הפוליטית – שגם כך נראית כמונחת על כרעי תרנגולת.

לא פעם התבטא ראש הממשלה כי אינו שבע רצון מהממשלה וכי היה מעדיף הרכב אחר. אלא שההרכב נכפה עליו מתוקף מספר המנדטים הזעום בו זכתה מפלגת הליכוד בבחירות האחרונות – 18 לאחר פרישתו של גדעון סער.

אישור חוק הלאום בממשלה – השרה לימור לבנת לא נעדרה, 6 התנגדו, 14 שרים הצביעו בעד החוק – פתחה את מחול השדים הפוליטי מחדש, לאחר שלבני ולפיד הכריזו כי אין בכוונתם להצביע בעד החוק כשיובא להצבעה במליאה – כבר  ביום רביעי הקרוב.

מאחר ומדובר בחוק שעבר בממשלה, נתניהו החליט להטיל משמעת קואליציונית. לפיכך, אם ייעדרו מהמליאה – ניחא. אך אם יצביעו נגד, הרי שעל ראש הממשלה חובה לפטרם.

במילים אחרות: פירוק הממשלה.

לבני כבר הבהירה הערב בראיון כי לא תחמוק מהמליאה: “לא אתחבא בשירותים. אצלי זו לא פוליטיקה. זו תמצית השקפת העולם שלי”. גם לפיד נראה כמי שהולך עד הסוף.

אז מה יקרה הלאה?  בפני נתניהו עומדות שלוש אופציות:

האחת – לדחות את ההצבעה במליאה, עד למציאת פשרה.

השנייה – הליכה לבחירות. אופציה לא ממש רצויה לו על רקע מצבו הבלתי מזהיר של הליכוד בסקרים. האופציה הזו רעה גם ללבני, שברוב הסקרים אינה עוברת את אחוז החסימה. גם עבור לפיד זו לא משאת נפש: מפלגתו מאבדת כמחצית מגודלה בסקרים.

האופציה השלישית: הקמת ממשלה חדשה עם המפלגות החרדיות במקום יש עתיד והתנועה.

האם הן חפצות בכך? ובכן, תלוי את מי שואלים.

בסביבת ח”כ יעקב ליצמן, שעד כה שלל אופציה כזו, כבר נשמעים קולות שונים ומרוככים, ח”כי דגל התורה מעולם לא היו נחרצים בנושא, ויו”ר תנועת ש”ס אריה דרעי – למרות כל המלל וההכחשות שהוא מפזר (גם היום בצהרים) – ישמח על כל חבל הצלה למפלגתו, שלא ממש משגשגת בסקרים.