צעקות ודפיקות על השולחן: ראש הממשלה ולבני התנגחו

שרי רוט
|
א' כסלו התשע"ה / 23.11.2014 14:06
ציפי לבני ושרי יש עתיד תקפו את נתניהו על קידום הצעות חוק הלאום • נתניהו: “אם לבני הייתה מתנהגת אחרת, לא היינו מגיעים למצב היום. כשזה נוגע לחוקים אחרים היא לא נהגה כך” • לבני: “זה שוב קשור לעיתון?” • נתניהו: “כן, אבל לעיתון אחר”

הדיון בממשלה על חוק הלאום גורר עימותים בין השרים לפיד ולבני לראש הממשלה בנימין נתניהו. על פי עדות נוכחים בישיבה, היו גם צעקות ודפיקות על השולחן.

במהלך הדיון אמר נתניהו: “אם השרה לבני הייתה מתנהגת אחרת, לא היינו מגיעים למצב היום. כשזה נוגע לחוקים אחרים היא לא נהגה כך” – כשהוא מתייחס לפיזור הדיון על ידי לבני בוועדת השרים לענייני חקיקה בשבוע שעבר. .

לבני, בהתייחסה להצעת החוק להגביל את חלוקת עיתון ‘ישראל היום’, השיבה לנתניהו: “זה שוב קשור לעיתון?”

נתניהו השיב לה: “כן, אבל לעיתון אחר”. השרים העריכו כי נתניהו כיוון לדרך הסיקור של ‘חוק הלאום’ ב’ידיעות אחרונות’.

לבני החזירה: “אם כל הקשקוש הזה היה כדי להתנקם בי – ניצחתם. עכשיו נראה אותך מדבר על המהות לפני שאתם הורסים פה את המדינה”.

לבני המשיכה: “הנאום שלך ראש הממשלה הבוקר והמילים היפות על מגילת העצמאות, על ז׳בוטינסקי ושוויון לא מכסים על ערוותו של חוק אלקין, שאין בינו לבין הנאום שלך דבר וחצי דבר. בחסות המצב הביטחוני אתה הולך להביא נושא כל כך חשוב למדינת ישראל ככיסוי לדיל פוליטי? האם חוק הלאום הוא כיסוי לתרגיל פוליטי? אם לא – אז תואיל ותדחה את הדיון ביום רביעי ותקיים איתנו דיון אמיתי על התוכן, לפני שאתם הורסים את המדינה”.

שר השיכון אורי אריאל תקף בחריפות את ציפי לבני: “צריך להצביע היום. מה שעשית בשבוע שעבר הייתה נבלה ברשות התורה וסבוטז’. החוק היום הוא צעד בכיוון הנכון”.

שרת הבריאות גרמן אמרה לנתניהו: “יש חוות דעת של יועץ משפטי לממשלה שאומר לך שזה לא חוקתי”.

ראש הממשלה השיב: “לא זכור לי שזה הפריע לכם בחוק אחר. כשזה נוגע לחוקים אחרים, לא נהגתם כך” – כשהוא מתכוון ל’חוק ישראל היום’.

השר יעקב פרי מיש עתיד התערב ואמר לנתניהו: “זה לא הזמן. אני מכיר אותך ויודע שאתה יודע להיות אחראי. ההצעה הזאת תפגע במרקם היחסים”.

נתניהו הגיב ואמר: “זה לא יכול להיות שערבים יכולים לחיות בכל היישובים ויהודים לא יכולים לגור ביישובים של ערבים. מתפתחת פה מדינה בתוך מדינה”.

כשתניהו הדגיש בדבריו כי “עמדה רופסת איננה משרתת את המציאות הנוכחית” – הצטרף גם יאיר לפיד לוויכוח ואמר: “ראש הממשלה, לא כל מי שלא חושב כמוך רופס. מנחם בגין וז’בוטינסקי לא היו מתקבלים היום לליכוד”.

לפי התבטא הבוקר: “חוק הלאום שמוגש היום לממשלה הוא חוק גרוע, שמנוסח רע ומיועד רק לצורכי פריימריז בתוך הליכוד”.

גם לשר החינוך שי פירון היה מה לומר לנתניהו: “אל תחלק אותנו ללאומיים וללא לאומיים. אני לאומי, אני בעד חוק הלאום, אבל אני לא בעד החוק של אלקין. אל תבעיר מדורה בין תומכי החוק. אם חוק אלקין יעבור- לא יהיה חוק לאום וזה חבל”.

“זכויות לאום יש רק לעם היהודי”

בתחילת ישיבת הממשלה, אמר היום נתניהו:  “היום אני מביא לממשלה את חוק הלאום והעקרונות שאני מאמין שצריכים להנחות את חקיקתו. מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. יש בה שוויון זכויות אישי לכל אזרח ואזרח, ואנו מקפידים על כך. אבל זכויות לאום יש רק לעם היהודי: דגל, המנון, הזכות של כל יהודי לעלות לארץ, וסממנים לאומיים אחרים. אלה מוקנים רק לעמנו, במדינתו האחת והיחידה.

“אני שומע אנשים שאומרים ‘מי צריך את החוק הזה? 66 שנים הסתדרנו בלעדיו’. ואני שואל: מי היה צריך את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו? 45 שנים הסתדרנו בלעדיו. אבל היה צריך גם את זה וגם את זה. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית.

“יש כאלה שרוצים שהדמוקרטית תגבר על היהודית, ויש כאלו שרוצים שהיהודית תגבר על הדמוקרטית. ועקרונות החוק שאני מציג כאן היום – שני הערכים הללו שווים ויש להתחשב בשניהם במידה שווה”.

נתניהו הוסיף: “צריך את החוק הזה עכשיו גם מסיבה נוספת: כי יש רבים שקוראים תיגר נגד אופייה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. הפלסטינים מסרבים להכיר בזה, ויש גם התנגדות מבפנים – יש כאלה שרוצים להקים אוטונומיה בגליל ובנגב, ובכלל כופרים בזכויות הלאומיות שלנו. אני גם לא מבין את אלה שקוראים לשתי מדינות לשני עמים, אבל בה בעת מתנגדים לעגן זאת בחוק. הם ששים להכיר במדינת לאום פלסטינית, אבל מתנגדים בתוקף למדינת לאום יהודית.

על פי פשרה שגובשה בין ראש הממשלה לבין חברי הכנסת זאב אלקין ויריב לוין מהליכוד ואיילת שקד מהבית היהודי, הממשלה תצביע היום על שני חוקים שיזמו השלושה, ולאחר מכן גם תתמוך הקואליציה באישורן של ההצעות בקריאה טרומית. בתמורה, התחייבו שלושת הח”כים למזג את שתי ההצעות עם נוסח מרוכך של ראש הממשלה בהמשך הליך החקיקה.

גלגולו של חוק

חוק הלאום המקורי הועלה עוד בקדנציה הקודמת על ידי ח”כ זאב אלקין ואיתו ח”כ לשעבר אבי דיכטר – אז מקדימה.

בשעתו חתמו על החוק חברי כנסת רבים, חלקם הגדול מ’קדימה’ שהייתה אז בראשות ציפי לבני. לבני עצמה זעמה על היוזמה, והתנגדה לה כפי שהיא מתנגדת לה היום, כתוצאה מכך הסירו רבים מח”כי מפלגתה את חתימתם. דיכטר נותר חתום, ונראה כי מאז הלך המשבר בינו לבינה והעמיק. בהמשך אף תמך במועמדותו של ח”כ שאול מופז ליו”ר המפלגה.

בתחילת ימיה של הכנסת הנוכחית שימש אלקין בתפקיד סגן שר החוץ, כך שלא יכול היה להגיש מחדש את החוק ‘שלו’, וכך יצא שח”כ איילת שקד, ועמה ח”כים נוספים, הביאו נוסח שונה. השרה לבני החליטה שמאחר ומדובר בנוסחאות שונות, ומאחר ואין הסכמה על כל סעיפי החוק, יש להקים ועדה שתדון בכל הנושאים הקשורים בחוק הלאום. בראש הוועדה עמדה השופטת רות גביזון.

ההחלטה הייתה להגיע עד לסוף מושב הקיץ לנוסח מוסכם בוועדה, אך הדבר לא קרה. הוועדה התכנסה פעמיים בלבד, ולדברי גורמים בכירים העומדים מאחורי החוק, לא דנו בה באופן רציני.

מששב אלקין לתפקידו כח”כ מן המניין, שב והניח את הצעתו. למעלה מחצי שנה המתין לגיבוש הנוסח המוסכם, כשראה שדבר אינו מתקדם, הבין שלבני לא ממש מתכוונת לקדם את החוק והחליטו לקדמו בעצמו, כשהוא מבקש מראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר אותו בוועדת שרים.

ביום ראשון שעבר, במהלך ישיבת ועדת השרים, פוצצה לבני את הדיון בחוק. לדעת אלקין, עליו לשלוח לה פרחים, כי להערכתו החוק יעבור, אם לא בשבוע שעבר אז השבוע. אילו הייתה מגישה ערר, הוא היה “נתקע”.

מאחר ופוצצה את הדיון הוא הובא לישיבת הממשלה, שם אין אפשרות לערער.

“נוסח החוק יפגע בעולים”

בשמאל מיהרו לגנות את העלאת החוק בישיבת הממשלה היום.

ח”כ דב חנין אמר: “במקום לחתור לסיום האפליה – נתניהו מקדם את הנצחתה בחוק יסוד. במקום להושיט יד להידברות עם אזרחי המדינה הערבים – נתניהו בוחר בהתגרות  ובהוספת שמן למדורה. במקום לחתור לפיוס היסטורי עם העם הפלסטיני – נתניהו חוסם כל התקדמות להסדר. במקום לבנות עתיד של חיים ושוויון – נתניהו מוביל לעימות ולאסון”.

חנין הבטיח כי “נילחם בחוק יסוד: האפליה בכנסת. אבל זה לא מספיק. כדי לבלום את ההדרדרות לתהום דרושה ודחופה תנועה יהודית-ערבית גדולה למען שלום ושוויון. זה האתגר, זו המשימה החשובה ביותר שלנו”.

גם בתוך סיעת “יש עתיד” לא כולם ‘מתלהבים’ מהחוק, בלשון המעטה.

ח”כ רזבוזוב, כיו”ר ועדת העלייה הקליטה והתפוצות, כבר יצא בהודעה, לפיה “אעשה הכל בכדי שנוסח החוק הנוכחי לא יאושר. נוסח זה של חוק הלאום יפגע פעם נוספת בעולים שעלו לישראל על פי חוק השבות ושאינם יהודים על פי ההלכה. החוק ינציח את היותם אזרחים סוג ב’ במדינה. במשך שנים, כחצי מיליון עולים שאינם יהודים על פי ההלכה ובני משפחותיהם, מופלים לרעה במדינת ישראל רק בגלל שאינם יכולים להתחתן כמו כולם, להיקבר כמו כולם, ולחיות במדינתם – מדינת העם היהודי כמו כולם. לכן על ממשלת ישראל לא להתעלם מהם ולא לאשר את חוק הלאום עד שיימצא הנוסח המתאים”.

עוד הוסיף ח”כ רזבוזוב ואמר: “חוק הלאום מיסודו, הוא חוק נכון וטוב. אבל אני משוכנע שאפשר לגבש נוסח טוב יותר לחוק, כזה שלא יפגע באינטגרציה של העולים לישראל וכזה שלא יפגע בזכות הדמוקרטית לחיות כיהודי לא לפי הזרם האורתודוקסי. אני דורש ממשלת ישראל לא לאשר את החוק בנוסח הנוכחי עד שבעיית זכאי חוק השבות תילקח בחשבון”.