לבני ווינשטיין מתנגדים, אבל ‘חוק הלאום’ עולה היום לדיון בממשלה

נתניהו יעלה היום לדיון בממשלה את הצעות חוק הלאום המבקשות להגדיר בחקיקה את היותה של מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית: "חוק חיוני מול קריאות התגר הבינלאומית והפנימיות" • לבני: "הצעת החוק מסוכנת ואנטי-ציונית"
נחמן וייס
א' כסלו התשע"ה / 23.11.2014 00:27

קואליציה במשבר: ראש הממשלה בנימין נתניהו יעלה היום (ראשון) לדיון בממשלה את הצעות חוק הלאום.

לאחר שבשבוע שעבר פיזרה שרת המשפטים, ציפי לבני, את הדיון בחוק בוועדת השרים לחקיקה בכדי למנוע את קידמו, החליט נתניהו להביא את החוק לממשלה, ובכך לעקוף את ועדת השרים.

החוקים שיעלו לדיון הם ההצעה של ח”כ זאב אלקין, ווההצעה של ח”כ יריב לוין, איילת שקד ורוברט איילטוב. החוק מבקש להגדיר את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כאשר הערך היהודי יגבר על הדמוקרטי. בנוסף, החוק קובע כי הלאום היחיד במדינה הוא היהודי.

נתניהו עצמו מגבש הצעה מרוככת, אך היא לא תבוא לדיון.

נתניהו אמר במוצ”ש: “‘חוק הלאום’ שאביא את עקרונותיו בפני הממשלה חיוני כדי לבסס את היותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, זאת אל מול קריאות התגר הבינלאומית והפנימיות המערערות על קביעה יסודית זאת. נבצר באמצעות החוק את היותה של מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית ואת השוויון המלא בפני החוק של כל אזרח ללא הבדל דת, גזע ומין.

“הבטחת זהותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אינה עומדת בסתירה לשוויון המובטח לכל אזרחי ישראל, ולא אאפשר חתירה תחת שני עקרונות יסוד אלה”.

מנגד לבני תקפה את המהלך ואמרה: “אגן על ערכי מדינת ישראל כפי שנקבעו במגילת העצמאות ולא אתן את ידי לפגוע בהם. אני תומכת בחוקה שמעגנת את הערכים האלה, ואתנגד לכל הליך או חוק שמעוותים אותם – כמו שעושה הצעת החוק המסוכנת והאנטי ציונית של אלקין, או כל הצעה דומה שעושה דיל פוליטי על חשבון הערכים האלה. מדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית – לא יהודית פחות מדמוקרטית, ולא דמוקרטית על חשבון יהודית – ובהתאם לכך בלבד אקבל את החלטותיי בכל דיון בנושא”.

ביום שישי שיגר היועמ”ש לממשלה יהודה ויינשטיין מכתב למזכיר הממשלה אביחי מנדלבלייט, בו הוא מביע התנגדות לדיון בהצעות החוק. “בעייתי מאוד הוא בעיניי כי הממשלה תתמוך בהצעות חוק פרטיות, לא כל שכן הצעות החוק נשוא הצעת ההחלטה, המעוררות קשיים של ממש. 

“יש בהסדרים המסוימים המוצעים בהצעות החוק כדי לשנות שינוי של ממש את עקרונות היסוד של המשפט החוקתי כפי שעוגנו במגילת העצמאות ובחוקי היסוד של הכנסת, ולרדד את המאפיין הדמוקרטי של המדינה. הצעות החוק הפרטיות לוקות, אם כן, בקשיים מהותיים משמעותיים ביותר ועל כל אני סבור כי אין זה ראוי שהממשלה תתמוך בהן”.

היועץ המשפטי מבהיר במכתב: “המציעים מפצלים את הנוסחה המקובלת ׳יהודית ודמוקרטית׳, אשר אימצה הכנסת במספר חוקי יסוד. בעוד שהיסוד הראשון, הנוגע להיות המדינה יהודית זוכה לבולטות ופירוט, גודרות ההצעות את היסוד השני בתחום צר, בקבען כי לישראל ‘משטר דמוקרטי'”, כתב וינשטיין.

בתגובה תקף יריב לוין את וינשטיין ואמר: “האמירה של היועץ המשפטי לממשלה היא אמירה מתנשאת שאין בה דבר וחצי דבר עם תפקידו כיועץ משפטי או עם עולם המשפט.

שאלת דמותה של המדינה וערכי היסוד עליהם היא צריכה להמשיך להיבנות, נתונה במשטר דמוקרטי אך ורק לציבור באמצעות נבחריו בכנסת ובממשלה, ובשום אופן לא יכולה להפוך לנחלתם הפרטית של קומץ משפטנים המנסים לשים עצמם מעל הכנסת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות