איך קרס אוהל מחאה שרציתי להקים

מי יודעת היכן נזכר האולטרה-סאונד לראשונה בהיסטוריה ומה משמעותו לימינו אלה? • והסיפור הבלתי ייאמן של אוהל המחאה שלא הוקם בעקבות התנגדותם של רבנים ללימוד תורה
מירי שניאורסון
כ"ח חשון התשע"ה / 21.11.2014 13:22

אתן יודעות שאת האולטרה-סאונד הראשון בעולם עשתה רבקה בבית מדרשו של שם שגם נתן לה את הדיאגנוזה המדויקת. יש לך תאומים. האחד – שה’ ישמור, ואת השני – ה’ ישמור.

בטח שידעתן. אך אולי שכחתן שגם כיום אנחנו נמצאים באותו מקום ובגופנו מקננים תאומים. האחד רוצה לצאת כשהוא עובר ליד בתי מדרשות כי נפשו יוצאת לתורה הקדושה והשני, נו, מה, מחפש רק בילויים, מחפש להתפרק ולברוח מכל דבר שבקדושה. “הנה אני הולך למות ולמה זה לי בכורה”.

שם היה מדויק למדי בהבחנתו וגם אנחנו צריכות לדעת לעשות את הבחירה הנכונה: לבחור בדרכו של איש תם יושב אהלים ולא בדרכו של מעשר המלח, השקרן שציד בפיו. רק כך נהיה ראויות לברכות. אותן ברכות שמלוות אותנו בהיותנו בנותיו של יעקב אבינו עליו השלום. ויִתֶּן לְךָ הָאֱלקִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ, וְרֹב דָגָן וְתִירֹשׁ: יַעַבְדּוּךָ עַמִּים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים.

רבנים נגד לימוד תורה

– “שלום, מירי?”

– כן. עם מי לי הכבוד?

– “שולה מעיתון תהילה” (-שם העיתון והעתונאית שמור במערכת).

– ואיך אוכל לעזור לך?

– “אנחנו עושות פרויקט מיוחד במגזין הנשים של תהילה. זה פרויקט של אוהל מחאה. ואנחנו פונות לארבע נשים חרדיות מובילות”.

– נו.

– “תסכימי לכתוב לנו מה הייתה המחאה שלך, לו היית יכולה להקים אוהל מחאה?”

– בשמחה. כמה מילים אתן צריכות ועד מתי?

– “אה. וגם תכתבי איך תתקיים המחאה, את מי היית משתפת במחאה ואיך נדע שהיא הצליחה”.

לעיונכן, הנה מה שכתבתי ושלחתי לשולה מעיתון תהילה.

מוחה על:

חשבתי על מחאה חיובית. מחאה שתאפשר לימוד תורה לנשים בהרחבה. שתותיר לנו זמן בתוך ים העיסוקים והעניינים שנפלו עלינו, מאז קמה התנועה לשחרור האישה. שנחדל לרָצוֹת ונפסיק לרוץ סביב הזנב של עצמנו.

באוהל המחאה עליו חשבתי ייערכו אבחונים כדי שכל אחת תדע באופן מדויק כיצד עליה למלא את שליחותה פה בעולם הזה, באופן שיותיר אותה מתוגמלת ומסופקת.

מי שמתאים לה לשמור ולגדל ילדים, תוכל לסייע באופן שיתופי לאותה אחת שרוצה לשבת וללמוד תורה. ומי שרוצה לאפות ולבשל, תעשה זאת באהבה ומרצונה עבור אחיותיה שמעדיפות ללמד. כל אחת תהיה מוערכת ואהובה בזכות כישרונותיה ותדע שכל מה שהיא תורמת ועושה עבור החבורה ממלא את השליחות שהועידה לה ההשגחה העליונה.

הייתי קוראת לאוהל המחאה הזה – אוהל התורה של הנשים.

מצרפת למחאה:

הייתי מצרפת לאוהל נשים שומרות תורה ומצוות, יראות שמים, מכל החוגים והמגזרים, עם כל כיסוי הראש והלבושים למיניהם ומכל העדות והזרמים, שהמכנה המשותף שלהן הוא אהבת ה’ ויראתו.

וכך נמחה:

נקים אוהלים או בתים שנשים יכולות לשבת בהם וללמוד בנחת את הפשט והדרש, את פנימיות התורה ובעיקר את טעמי ההלכות וביאורי הנהגות החיוניים עד מאוד לניהול בית יהודי, וכמובן שלא נפסח על לימוד מדרשים וסיפורים ואפילו ניגונים, תופים ומחולות.

תוצאות המחאה:

למה ניגונים, תופים ומחולות? משום שהמטרה הסופית של המחאה הזאת היא שנהיה כולנו מוכנות וערוכות לצאת לקבל את פניו של משיח צדקנו. שנדע מה לעשות וכיצד להתנהג בבוא הגואל.

שולה חזרה אליי בתוך זמן קצר מאוד מעת ששיגרתי לה את הכתבה בדואר האלקטרוני. “תודה מירי, מחאה יפה ומרגשת!”

דקות ספורות לאחר מכן נחת מייל נוסף בתיבת הדואר שלי. הפעם כתבה לי שולה את המילים הבאות: “מירי, את מתכוונת להביא את המשיח על ידי המחאה שלך, אני חושבת שהוא צריך לבוא כדי שהיא תתבצע…:)”.

לרגע חשבתי שהיא פשוט לא למדה מספיק את מה שקשור למשיח ולגאולה, אז כתבתי לה מייל חוזר: “חמודה את… לפי האירועים בארץ ובעולם אנחנו כבר בדור משיח, וכמו שכתוב בזכות נשים צדקניות וכו’… אני לא מכירה דרך אחרת חוץ מלהרבות בלימוד תורה ועשיית מצוות, ו… כמובן תפילות”.

שכחתי לחלוטין מהמחאה ומהכתבה עד ש-48 שעות לאחר מכן הופיע מספרה של שולה על צג הטלפון.

“תראי”, החלה בקול מתנצל, תוך שהיא מגייסת את כל מילות ההתנצלות הקיימות במילון. “לא נעים לי מירי, אבל המחאה שלך, עם כל העניין של לימוד התורה לנשים, לא עברה את המבקר. תוכלי להכין לנו איזו מחאה חדשה?”

לרגע הייתי בהלם. בעצם, גם הרגע אני בהלם.

מדוע שלוועדת רבנים רוחנית תהיה בעיה עם נשים שרוצות ללמוד, להבין ולהשכיל ולא באקדמיה אלא בלימוד הלכות, פרקי אבות, מוסר או חסידות או אפילו סיפורי תורה ואגדה?!

אני לא הצלחתי למצוא תשובה לשאלה הזו.

אולי אתן תוכלנה למצוא.

חלק מהטור מבוסס על שיחותיו של הרבי מליובאוויטש • הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו: [email protected]

הדפס כתבה

16 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תשתחררי. יש עולם חרדי מחוץ לחב
    21/11/2014 14:09
    שמעון
  1. בואי נדבר גלויות,… כשאת אומרת לימוד תורה לנשים אצל החרדים (לא החב”דניקים) הם מדמיינים בית מדרש עם סטנדרים וגמרות גדולות עם אותיות קטנות (דפוס ווילנא או סלאוויטא לא משנה) וליד זה נשים מתנוענות וצועקות בקול…. שבסוף יביא אותם להתפלל בראש חודש עם תפילין בכותל….
    ברור גם לך שכהרבי מלובאויטש זי”ע שדיבר תמיד שנשים היום צריכות ללמוד תורה לא על זה דיבר והוא גם הסביר ברור מה הוא מתכווין וגם למה היום שונה מבעבר שבעבר הם לא למדו כלום אבל היום שנשים לומדות כל החכמות ורק תורה לא.
    אם היית מכירה את השפה החרדית וכותבת בשפה חרדית זה היה עובר גם את הוועדה הרוחנית.

  2. פשוט מאד כי אנחנו לא נשות קולך
    22/11/2014 18:26
    יעל
  3. ואיננו פמיניסטיות דתיות ואם כתוב בהלכה שאסור לנשים ללמוד תורה שבע”פ אז אסור ללמוד נקודה!

  4. גם אני בתור מבקר
    22/11/2014 18:45
    מגיב
  5. גם הייתי פוסל את דבריך. מסחבה פשוטה העיקרון החרדי הפשוט הוא שגברים לומדים תורה ונשים עוזרות להם עי גידול הילדים וכו׳ וזהו חלקם בתורה. וזה כמובן ממקורות מהגמ׳ וכו׳ (״נשים במאי קא זכי? וכו׳ גמרא מסכת ברכות) המחאה שלך פשוט נגד ההשקפה הזו חד וחלק. חבל שלא פונים אליי יש לי הרבה מחאות יותר חשובות, בהרבה!!
    אספר רק על אחד- מחאה נגד המחלוקות בציבור החרדי… שאת מירי כתבת על זה מילה אמנם. אבל זה ממש דבר חשוב וקריטי כיום..

  6. לימוד תורה לנשים בדורנו נחוץ!
    22/11/2014 18:57
    יעקב
  7. נשים חיבות ללמוד את כל ההלכות הנחוצות להן.. וגם את השאר… כיון שכך נהגו נשי ישראל ובמיוחד בדור זה להתאסף וללמוד תורה ברבים , ונוסף על החיזוק וההוספה בהשתתפותה של כל אחת היא צריכה להשתדל לייסד שיעור בתורה עבור נשים אחרות, עניין זה הוא צו ודרישת השעה.

    • נעמה חן   24/11/2014 12:06

      הלכות צניעות, סוגיית כיסוי הראש והפאה הנכרית, קול באשה ערוה, לסגור את כפתורי החולצה, לא להצטלם לתשקורת ולדבר בקול מתחנחן ברדיו. מחטיאים את הרבים וקוראים לעצמם מזכי הרבים, עושים מעשה זמרי ורוצים שכר כפנחס.

  8. יעל, נכון שלא קראת מה היא כתבה? זה תחביב לבלבל במוח?
    22/11/2014 21:35
    יוני גרין
  9. על, נכון שלא קראת מה היא כתבה? זה תחביב לבלבל במוח?

  10. ליוני גרין - קראתי טוב מאד ואני מצטטת:
    23/11/2014 07:51
    יעל
  11. “נקים אוהלים או בתים שנשים יכולות לשבת בהם וללמוד בנחת את הפשט והדרש, את פנימיות התורה …”

    • מאיר   23/11/2014 15:21

      יעל את צודקת שהכותבת לא ניסחה את זה נכון, אך העיקרון ברור, המצב כיום שנשים לומדות כל המקצועות בעולם ורק תורה לא, תעברי בצהריים בבני ברק וקרית ספר ותראי אברכים רצים לקחת את הילדים מהגנים ובתי ספר (אולי לזה התכווין המגיב שציטט את הגמרא “גברים במאי זכיין….”), לאחר שעה תראי אותם תולים כביסה והכל כדי שהאשה תוכל ללמוד! לא תורה! אלא כל החכמות חוץ מתורה, אז ברור שלעומת זה הם צריכים להתמלאות בתורה לא כדי לקדם פמינזם דתי או רפורמות רק להיפך כדי לחזק את היהדות שנשחקת עם כל הלימודים חוץ מתורה.
      את יודעת שבעבר נשים לא למדו, לא עבדו, וכלל לא יצאו מהבית, וזה היה גם דעתו של הרב אלישיב, למה את הפמינזם הזה את כן רוצה?
      האם הפאות של היום זה פאות של פעם?
      בעבר נשים לא ידעו קרוא וכתוב, את רוצה לחזור לשם?
      לא תהא כהנת כפונדקאית

  12. מה?!
    23/11/2014 10:14
    יעל
  13. כל כך לא הבנתי את הכתבה הזאת…

  14. הטעות מתחילה אי שם ברצון שלך להיות ליברלית ובעלת חשיבה מודרנית על חשבון ה-א' בא של היהדות
    23/11/2014 11:56
    ש. שניאורסון
  15. לכבוד הגברת הכותבת שלום
    רציתי לידע אותך בכמה נקודות בסיסיות ביהדות שכנראה נשמטו מזכרונך או מזכרון מורייך… הסיבה שנשים אסורות בלימוד תורה שבעל פה היא מפני שאין זה תפקידם בעולמם. מבחינה קבלית מי שממוקם בסולם הרוחני מעל עמיתו האנושי היא האישה ביחס לגבר והסיבה מאד פשוטה משום שהוא נעשה מעפר והיא נעשתה מאדם היא יותר מזוככת ממנו ותפקידה המוגדר הוא להביא אותו לשלמותו ולסייע לו בעבודתו בעולמו על זה היא מקבלת שכר ובשביל זה היא קיבלה חיים זה לא עניין שקשור לשוביניסטים או פמיניסטיים זו פשוט עובדה.
    הזכר חייב בלימוד תורה מדאורייתא וזה חלק מהיעוד שלו בעולם בשביל לזכך אותו ולעלות אותו ממצב “עפר” שבו הוא נברא למעלה ולכן הקב”ה נתן לו סוג מסוים של חשיבה אחרת ואינסטינקטים שונים משל האישה. זה לא משהו שאני מחדש תשאלי כל פסיכולוג מתחיל והוא יאשר לך את הנתונים האלו לימוד תורה של גברים הוא לא פשוט כמו שהוא נראה הוא לא לאגור חומר בתאים האפורים של המח אלא הוא רכישת ידיעה מקפת לצד חתירה לשורש העניין לפעמים (לרוב ) לרדת לשורשם של עניינים מופשטים שאין להם אחיזה או תרגום מציאותי פיזי ולסיום לאחר שנות לימוד רבות על ידי מורים מוסמכים שקיבלו את דרכם מרבותיהם אחורה דור דור האדם מקבל פרספקטיבה נכונה לכל עניין תורני ואז הוא מתחיל ללמוד “לבד” ואז הוא מקבל מה שנקרא משקפיים של תורה זה תהליך ארוך ומייגע שלא לומר שאחד השלבים המאוחרים הוא לימוד (עם הבנה אמתית) קבלה ודרש לרצות להיות אסטרונאוט או פיזיקאי מהשורה הראשונה כזה אחד שמקבל גישה לסודות השמורים ביותר של ארצות הברית לדוגמה אבל מלימוד מידי פעם לצד עיסוק עיקרי אחר זה מלמד שאותו אחד לא הבין ואולי גם לא יבין לעולם את המשמעות של מה שהוא רוצה לעשות והתורה שרחבה מני ים על אחת כמה וכמה
    אז לסיום תפסיקו לקטר ולרצות את הדשא של השני כי אין שם דשא אלא ג’ונגל גדול וחשוך

    • נעמה חן   24/11/2014 12:08

      כך אמר החזון איש וכך אמר הגאון מוילנא. וזה מתבסס על הזוהר הקדוש.
      אתן באמת חושבות שהתורה שלכן שווה משהו עם טומאת הפאה על הראש? שווה ל-ס.מ.!

      • נעמה חן   24/11/2014 12:09

        שהתורה של האשה זאת הצניעות שלה!

        • יפה   25/11/2014 00:05

          מעניין עד לפני כמה שנים לא ידענו שזו התורה של האישה.
          הלכות צניעות בשולחן ערוך זה דווקא לגברים….

  16. צביעות והיתממות
    24/11/2014 22:32
    אביגיל
  17. צבועים כל אלה שמתנגדים ללימוד תורה של נשים. נשים חייבות לדעת את ההלכות הנוגעות אליהן ולהתחזק בהשקפה. כל גדולי ישראל הסכימו על כך. רק המבקר שיותר חכם מכל הרבנים, חושב אחרת.

    איש לא מציע שנשים תלמדנה תורה באופן שגברים לומדים. אך בעידן הנוכחי בו הן עלולות לשאוב את התורה ממקורות זרים ושליליים כמו כל החרדיות הפמניסטיות, צריך לאפשר וליזום עבורן אלטרנטיבה חרדית כשרה.

    ושום מבקר מטעם עצמו לא יוכל לשנות את זה. בינתיים רואים כמה כיעור בחברה החרדית גרמו כל המבקרים הקיצוניים שנושאים את ססמת הרחק מן הכיעור על לשונם.

    לעולם תהי שמאל דוחה וימין מקרבת. בטח לא שתי ידיים שעסוקות רק בדחייה.

    • אלה   24/11/2014 23:50

      תגובה שפויה אחת, ותודה לאביגיל!

    • שפוי   25/11/2014 00:02

      כל מילה בסלע