הכירו: הלוגו החדש של באבוב 45 • צפו: גלריה מהכינוס ההיסטורי

האדמו"ר מבאבוב-45 כינס אמש את אלפי חסידיו לכינוס היסטורי סגור בניו יורק • חרדים10 עם תקציר נאומו, בו גולל את ההחלטה לקבל את פסק הדין של הבוררים • גלריה מהכינוס
כ"ו חשון התשע"ה / 19.11.2014 13:20

אלפי חסידי באבוב השתתפו אמש (שלישי) בכינוס של קהילת באבוב 45, שנערך באולם הכינוסים הגדול של מלון ‘מאריוט’ בניו יורק, כדי לשמוע את הכרעת האדמו”ר: “אנחנו ניקח הסימן היכר של באבוב 45, וקיום הפסק דין תלוי אם יהיה שלום”.

 לכינוס ההיסטורי של החסידות הורשו להיכנס רק חסידים שקיבלו כרטיסים. עם תחילת הכינוס התמלא האולם בכ-3000 חסידים מתוחים, כשאת שולחן הכבוד פיארו רבני החסידות וזקני נכדי האדמו”רים מבאבוב זי”ע.

לאחר שהמשב”ק רבי שמחה פנחס שטראהלי פתח את המעמד והסביר את מטרת הכינוס, החל האדמו”ר מבאבוב 45 את נאומו, שנמשך שעה ארוכה. חרדים10 מגיש תקציר מהנאום שנישא ביידיש:

“כשעומדים אנו בזמן כזה, כאשר יש לפנינו שני מהלכים שאנחנו יכולים לקחת – אני רוצה לשוחח עם אנ”ש בעניין: בר”ח אלול, כשיצא הכתב בוררות על ‘באבוב’, אמרתי אז שנשמע לדעת גדולי ישראל – מהו הדבר הנכון לעשות על פי דעתם, דעת תורה, וביקשתי אז מהציבור לא להתעסק בזה. רק העסקנים שמניתי. וכך הווה.

ברוך ה’ הציבור, במשך ימי חודש אלול ותשרי וגם לאחר מכן, לא עסק בכל העסק הזה, והעסקנים המסורים עברו לבתי גדולי ישראל ורבנים מפורסמים, לשאול את חוות דעתם בנוגע לקיום הפסק.

והנני רוצה למסור לכם מה אמרו והורו גדולי ישראל: עצם הפסק דין היה אצלם מאוד לא מובן, ולכל אחד מהגדולים הייתה התבטאות אחרת. חלק אמרו שזה חד צדדי, אחרים אמרו שזה ממש עיוות הדין, וכמה התבטאו בדברים יותר חריפים. היה כאלו מתוכם שאפילו אמרו שמותר ללכת לערכאות להוציא מהם צו מניעה.

אחד מהפוסקים הכי מפורסמים בארץ ישראל, הגאון הגדול רבי מענדל שפרן אמר לי, כשדברתי אית: “מותר לפנות לערכאות לבקש צו מניעה נגד הפסק דין”. שאלתי אותו אם מותר לי לפרסם דברים הללו בשמו, וענה לי בבצורה ברורה: בוודאי כן, ואפשר אפילו להקליט את הדברים ולפרסמם.

גדולי ישראל אחרים הורו לנו שנפנה לבית דין, היות והתגלו כמה ספיקות לגבי כשרותם של כמה מהדיינים, ואכן קבלנו מבית דין הזמנה לכמה מהדיינים, עם עיקול.

ולאחר שיש לנו תמיכה רחבה נגד הבית דין, אז היה אולי נכון אכן לא לציית לפסק דין שהוציאו הבית דין עלינו. אבל מצד השני יש חששות, שעל ידי אי ציות ייצא מכשולות, ומהליכה לערכאות תהיה חס וחלילה חילול ה’.

כיום, כאשר מעמד בתי הדינים מאוד חלש, אי ציות על ידינו יביא עוד יותר לזלזל בבתי הדין. יהיה כאלו שיאמרו שבבאבוב לא צייתו לפסק דין, וזה מלמד ומורה שלא צריכים לציית בכלל לבתי הדין, וזה יביא חס וחלילה למכשול. סתם אנשים לא יבחינו שכאן אצלנו יש היתר מיוחד, אלא יורו לעצמם בעקבותינו ללכת לערכאות וזה דבר אינו רצוי אצלנו.

והחשש השלישי שהיה לי – זה שבאם לא נציית לפסק דין, זה יגרום שאש המחלוקת תתלהב עוד יותר”.

הכירו – הלוגו החדש של החסידות: הספרות 45 מצד שמאל

לוגו באבוב 45

האדמו”ר ציטט את המשנה: “מוטב לי להיקרא שוטה כל ימי ולא להעשות שעה אחת רשע לפני המקום”, עם פירוש מדברי זקינו, ועוד דברי תורה נוספים.

בהמשך מנה האדמו”ר את הסיבות שיש לו לא לציית הפסק דין: א. הרי יש לנו תמיכה מגדולי ישראל לא לקיים את הפסק. ב. כבודו של חמיו כ”ק מרן אדמו”ר מבאבוב זצ”ל אשר לכולם כואב דכדוכה של נפש, שזה סיבה חזקה מאוד לא לציית. ג. ההשפלה שהציבור שלנו מרגיש מתוצאות הפסק דין, ולמה שנסכים לזה, בפרט אחרי הבעיות הגדולות שמחלוקת גרם להרבה משפחות במרוצת השנים.

הרי יש לפנינו שני צדדים חזקים: אחת כן לציית והשנית לא לציית. אז התעמקתי בעניין הזה ביחד עם גיסי, הגה”צ האבד”ק שליט”א, והגענו להחלטה זו: שאנחנו נעשה איך שחותני כ”ק האדמו”ר זצ”ל היה עושה בזמן כזה, באם זה היה קורה אצלו, וזה ברור לי כשמש, שחותני או זקינו האדמורי”ם זצוק”ל, כפי שאנו ראינו את ההנהגות שלהם במשך השנים, בוודאי היו לוקחים הדרך הכי קרובה לשלום.

ולכן זה החלטותינו ללכת בדרך השלום: “דאס איז נישט קיין השפלה דאס איז דער דרך פון אוזנערע אבות, דאס איז דער באבוב’ער דרך” – (זו אינו השפלה, אלא זו הדרך בבאבוב, אך זה רק שיהיה שלום מלא. אני אומר את זה ל’את אשר ישנו פה ואת אשר איננו פה’ – ואנו לוקחים צעד זה רק בכדי להגיע לשלום, ורק אם יהיה שלום שלם הפסק דין יתקיים – והמבין יבין.

ואנו נלך עם ההיכר הזה 45, כפי שאמרתי מקודם. אנו לא מסתכלים על זה כהשפלה, וזה אינו שם לוויה אלא היכר בעלמא. האדמו”ר העיר בחיוך שמרומז בזה הדרך של כ”ק מרן האדמו”ר זצ”ל – ואנחנו מ”ה…

בסיום דבריו עבר האדמו”ר לדבר בשבח הקהילה, ציין את המוסדות עם כ-4500 תלמידים ותלמידות, ואמר: “אנו חייבים כעת להתקדם לבנות את בית מדרשינו, ויש כבר כמה מליונים שהובטחו על ידי נגידי החסידות, ומקווים שבקרוב כבר נוכל להתקדם עם עבודות הבניה”.

האדמו”ר התייחס לטבח הנורא בירושלים, ובירך שבזכות שיהודים יילכו בדרך הישר ינצלו מפגעים רעים.

האדמו”ר סיים את נאומו ההיסטורי בברכה בציטוט הפסוק  ויעתק משם, ויחפור באר אחרת, ולא רבו, עליה; ויקרא שמה, רחובות, ויאמר כי-עתה הרחיב השם לנו, ופרינו בארץ, ושנזכה ללכת בדרכי האבות תמיד.

לאחר נאום האדמו”ר פרץ הקהל האדיר בשירה וריקודים, בראשות האדמו”ר.

בהמשך הוזמן לשאת דברים הנגיד רבי שלמה פרישוואסער, אב”ד סאסוב לונדון ונכד בעל הקדושת ציון זי”ע, שהגיע במיוחד מלונדון להשתתף בכינוס ההיסטורי.

הגר”ש פרישוואסער הרחיב בשבח האדמו”ר והקהילה והלל את ההחלטה שקיבל עליו האדמו”ר, למרות שבקלות יכול היה לעשות אחרת. הוא ציין את המסירות נפש שיש שבצעד הזה.

לאחר הכינוס ההיסטורי הורה האדמו”ר לכל מנהלי המוסדות וגבאי בתי המדרש להחליף בהקדם האפשרי את הלוגו בשלטים והבלנקים וכדומה, למרות שהם לא נכללו בפסק דין.

צפו בתמונות מהמעמד:

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    too little too late
    19/11/2014 16:41
    ברוך
  1. אכל את הדגים המקולקלים וגורשו אותו מן העיר…

    • ליטאי   20/11/2014 11:35

      ברור לכל בר דעת. (שאין לו נגיעה לענין) שנעשה פה עוול נורא. עיוות דין. גזילה. שוד לאור יום. וכולי. ורבנים חשובים אמרו להלחם בזה. ומ”מ עמדו בניסיון קשה מאוד. שגדולים נפלו בזה. וזה מראה על גדלות האדם. וצדקותו.

  2. כל הכבוד. זה כח תורה וצדקות. וזה מוכיח שהוא ראוי להנהגה. ובפרט
    20/11/2014 11:29
    עוסק בחושן משפט
  3. אפילו שאני חולק עליו. כי השקרים והסילופים גלויים בשו”ת בריא ושמא. והייתי נלחם ומוכיח בנקל שהכל נבנה ע”י שקר. מ”מ למנהיג שאמור להיות דוגמא למידות טובות. הוא הוכיח את עצמו ובגדול. נקוה שעכשיו הצד השני יוכיח שהוא גם ראוי להנהגה. ויפסיק עם השנאה והמחלוקת. ויעשה שלום. כי אין על מה לריב. ובפרט “שבאבוב” היה סמל שלום ומידות טובות. ואז ניוכח ששניהם ראוים לאותה איצטלא. וגדול השלום. ובפרט בזמנים קשים אלו.