הוכחה מדעית ליציאת מצרים?

הוכחה מפורטת ללא יכולת פרשנות שונה או סותרת נמצאה אודות יציאת מצרים • ההוכחה: תורתינו הקדושה • זה הכל? כיצד ארע שרבים מאתנו עדיין מחפשים ראיות ותיאוריות משדה הארכיאולוגיה?
יהונתן שטינברגר
כ"ח ניסן התשע"ד / 28.04.2014 11:52

חג הפסח זה עתה נגמר, אך המחקרים מסביבו עדיין לא תמו. והנה, נמצאה כעת הוכחה חד מפורשת ומפורטת ליציאת מצרים, לאירועים שקדמו ליציאה ואף לאירועים שלאחריה. ההוכחה הינה מפורטת ומעניקה תמונה מושלמת על הנעשה במצרים, ללא יכולת פרשנות שונה מן המתואר.

ההוכחה היא:

תורתינו הקדושה.

אני מניח בעצב רב שברגע זה, כל כך הרבה ידיים הונפו בביטול. ידיים של אנשים מתוכנו “בחורים וגם בתולות זקנים עם נערים” אלא שהפעם זה לא היה בשביל ש”יהללו את שם השם”, הפעם זה היה כך:

נו, זה?! איזה נודניק הכותב, טרחן וחפרן. לפי הכותרת חשבנו כבר שהתגלה סרט המתעד את מצרים של פרעה. ואם לא, אז חשבנו שלפחות נמצא איזה ממצא ארכאולוגי או משהו כזה בלתי ניתנים לערעור. מה הוא רוצה? כלום סבור הוא, שאנחנו כאילו לא יודעים מה התורה מספרת? אנחנו רוצים משהו אמיתי, עם בשר או במילים אחרות: משהו שיהיה מקובל על המדע!

 אפשר להירגע התורה שלנו אמיתית, אפילו המדען אומר

כשרק התקרב חג הפסח התחילו כולם, החל מהאתרים הדתיים וכלה באחרון כותבי המסרים בווטסאפ עובר דרך פייסבוק ואס אמ אס לשלוח תובנות ולינקים לסרטונים (ומיטיבי לכת שלחו סרטים ארוכים): הנה רבותי, אפשר להירגע, מסתבר שבאמת “משה אמת ותורתו אמת”! הרי אפילו מדען פלוני וחוקר אלמוני מצאו שרידים והוכחות ליציאת מצרים וקריעת ים סוף.

 וכאן הבן שואל: זהו, פסו אמונים מבני אדם? להיכן נעלמה האמונה שלנו, להיכן הלכה מסורת אבותינו? בדורות קודמים, תמיכת המדע גרמה כמעט את ההיפך. כשמדען תמך בתורה התחילו לחשוש.

אז נכון שכבר היה מעשה: החפץ חיים זיע”א נשאל, מדוע ואיך זה שכל ההמצאות הטכנולוגיות הומצאו בדורות האחרונים ולא בדור דעה או על ידי שלמה המלך החכם מכל אדם? והשיב: בעבר היו האנשים בעלי אמונה תמימה. כיום התגשמו האנשים והם זקוקים לאמצעי המחשה: מצלמה = עין רואה, טייפ = אוזן שומעת.

אלא שבזמן החפץ חיים, היו ההמצאות דרך להמחשת האמונה, כעת הגענו למצב בו התורה נתפסת כתיאוריה (ח”ו) והארכיאולוגיה היא העובדות.

הגדה של פסח באנגלית רומנית ואידיש

וכעת נחזור לפרופורציה:

הארכאולוגיה שואבת את כוחה מחפצי העבר ובונה על גבם הנחות. אינני בא לערער על אמינות ה”מדע” הזה, אבל חשוב שנבין את הדברים.

לאורך כמה עשרות שנים בלבד (אולי קצת יותר), הארכיאולוגים אוספים וחוקרים פריטים, מבנים וכתבים מן העבר. באמצעים שונים הם מתארכים את הממצאים וכך הם בונים תמונת מצב על אומות ועמים מנהגים ואירועים וכדו’. יתכן שהתיאוריות שהלם מאוששות וייתכן שלא. ועדיין, גם הם מודים ומסכימים שכל דבריהם הינם השערות על סמך ממצאים.

ומנגד:

מאז יציאת מצרים ועד היום במשך אלפי שנים בכל קצווי תבל, בכל מקום בו היו יהודים ללא הבדל גזע מוצא ומין, ישבו הם בליל הסדר וסיפרו את אותו סיפור בדיוק, החל מתהליך הירידה למצרים ועד יציאת מצרים וקריעת ים סוף, דרך השיעבוד ועשרת המכות, ללא כל הבדל. ללא כל חיסור או שינוי של פרט בודד.

צריך לזכור שלא היו אז כל אמצעי תקשורת שיתאמו גרסאות, ובטח שלא אינטרנט ווטסאפ. ישבו מליונים ברחבי הגלובוס אבות ובניהם ובאינספור שפות סיפרו את אותם דברים, לשון הקודש וערבית, רומנית ופרסית, אידיש ואנגלית – התוכן היה זהה. גם בארצות בהם גורשו היהודים ומתי מעט נותרו במחתרת גם אז סופר הסיפור לפרטי פרטיו תוך מסירות נפש להעברת המסורת. כאשר ברחו משם והגיעו לאתרים אחרים הושוו הסיפורים והנה, הסיפור אחד הוא!

וכאן הבן קורא:

יהודים, ישרו גיווכם בעוז הרימו ראשכם אלעל שאו עיניכם למרום והכריזו: השם הוא האלוקים, אין עוד מלבדו! הסימוכין מהארכיאולוגיה פשוט לא רלוונטיים.

הדפס כתבה

10 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חזק ביותר!!
    28/04/2014 16:57
    יוסף
  1. חזק ביותר!!

  2. אכן כך היינו צריכים לנהוג וזוהי גאווה יהודית אמיתית אבל
    28/04/2014 17:07
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. במיוחד אהבתי את הקטע האחרון על התיאום בכל הפרטים למרות שלא היו אמצעי תקשורת

  4. מאד
    28/04/2014 17:14
    יפה
  5. כתבה משובחת ומקורית

  6. ההגדה חוברה ב133 לסה"נ ויש בו תוספות ופנטזיות של מדרשים
    28/04/2014 20:43
    אתון המצרי
  7. מצטער לנפץ לך את האשלייה, אך הסיפור השתנה במשך הדורות עשרת מונים. כל דור הוסיף למיתוס עוד נפח עד שנוצר מצב של סיפור פיות. היהדות זקוקה מאד להוכחה מדעית, אחרת היא עומדת על כרעי התרנגולת.

    • יהודי אמיתי   28/04/2014 22:06

      על פי הכתיבה הלא חכמה שלך נראה שאתה באמת אתון המצרי

    • יהונתן שטינברגר   05/05/2014 23:16

      בס”ד
      אשמח לקבל מקורות מוכחים על כך שהיו שינויים בסיפור.
      אכן ההגדה חוברה ע”י אנשי כנה”ג, אך סיפור יצי”מ וכל התורה עברו ונלמדו ברצף החל ממתן תורה.

  8. שואל לדעת
    29/04/2014 00:13
    אמריקאי
  9. נכון, למאמינים אין צורך בארכיאולוגיה המפוקפת. אבל הסימוכין שלך, ממה שכל עם היהודי מספרים אותו סיפור, אינו ראיה. גם אצל עמים אחרים יש סיפורים מסורתיים, מדור דור, שכולם יודעים, ובכל זאת לא היו דברים מעולם.

    • יהונתן שטינברגר   05/05/2014 23:13

      בס”ד
      אכן קיימים עמים כתות וקבוצות הטוענים לסיפורים כגון אלו. אבל! אינם מונים מליונים ובעיקר הם אינם מפוזרים בכל קצווי תבל. כמצויין בגוף המאמר, השמירה על הסיפור למרות הפיזור בכל קצווי ארץ הינו מדד מרכזי באמינות הסיפור.

  10. יענקי א
    29/04/2014 22:02
    בית שמש
  11. מדהים

  12. תוכן משובח כתוב מרתק
    05/01/2023 18:20
    מירי
  13. תוכן משובח כתוב מרתק