יהודים, מוסלמים וראא’ד צאלח ציינו בברלין את ליל הבדולח

בית חב"ד בברלין יזם טקס זיכרון יוצא דופן: יהודים ומוסלמים ציינו 76 שנים למאורעות 'ליל הבדולח' • הרב יהודה טייכטל, רבה של ברלין: "אחריות השכנים היא להקים קול צעקה" • ראא'ד סאלח, פלסטיני שהתמודד על ראשות העיר: "אין מקום לאנטישמיות באירופה" • ומדוע ניקו המשתתפים אבנים ברחוב?
יוני גרין
כ"ד חשון התשע"ה / 17.11.2014 00:00

מוסלמים מראים שאפשר גם אחרת: השנה מלאו 76 שנה לליל הבדולח, אותו פוגרום שביצעו הנאצים במהלכו נופצו הזגוגיות של בתי כנסת, בתי מגורים, מוסדות ציבור ובתי עסק רבים של יהודים תושבי גרמניה.

בבית חב”ד שבברלין, בשיתוף עם ארגון הסטודנטים היהודי ‘קיי ספייס’, הוחלט לקיים טקס זיכרון לא-רשמי יוצא דופן ראשון מסוגו, בו השתתפו באופן פעיל צעירים מוסלמים.

לטקס הגיע גם ראא’ד צאלח, ראש סיעת המפלגה הסוציאל הדמוקרטית (SDP) הגרמנית בפרלמנט של ברלין.

הרב יהודה טייכטל, רב הקהילה היהודית בברלין, וארגון ‘קיי ספייס’ החליטו לקיים טקס יוצא דופן לציון ליל הבדולח. הפוליטיקאי שהשתתף בטקס, בו נכחו עשרות יהודים ומוסלמים, היה המוסלמי ראא’ד צאלח. השם “ראא’ד צאלח” עולה לא אחת בישראל בהקשרים של שלילת הלגיטימיות של ישראל או שליטתה בירושלים, אך מעבר לים מדובר באדם בעל פרופיל שונה לחלוטין; צאלח נולד בשומרון והיגר עם הוריו לברלין. כיום הוא אדם חילוני, המשתייך למפלגת ‘העבודה’ הגרמנית, ולאחרונה אף רץ לראשות עיריית ברלין.

כמיקום הכנס נבחר בית העירייה של שכונת נויקלן (Neukölln) מהמאוכלסות שבשכונות ברלין, בה ריכוז מוסלמי גבוה. מעבר לכך היא הפכה לאחד מהמעוזים לתקריות אנטישמיות רבות, לצד גילויי האנטישמיות ההולכים ומתרבים בברלין. השכונה נחשבת כאזור ללא כניסה עבור יהודים, שכן יהודים נושאי סממנים יהודיים שעברו בשכונה זכו למטר יריקות, מכות ואף קללות.

רק לפני כמה שבועות יהודי שהלך שם עם דגל ישראל הותקף פיזית.

לאחר הטקס, המשתתפים הלכו לנקות מספר אבני נגף (שְטוֹלְפֶּרשְטַיין) המשובצות ברחוב לזכר קורבנות השואה. ברחבי ברלין משובצות אבני זכרון בולטות ברחוב, הנושאות פרטים של קורבנות השואה כמו מקום הולדתם, קבורתם או מגוריהם. המקור להנצחה זו באמצעות אבני רחוב אלו הוא באמרה הגרמנית הידועה לפני השואה, שכאשר מישהו היה נתקל באבן בולטת ברחוב, היה אומר “כאן בטח קבור יהודי”.

המשתתפים היהודים והמוסלמים ירדו על הברכיים לצורך מירוקם, שכן אין דרך אחרת לנקות את האבנים. עם סיום הניקיון, אמר הרב טייכטל קדיש ותפילת “אל מלא רחמים” .

סיום הטקס היה בדיאלוג שהתקיים במרכז הקהילה הערבית העצמאית בברלין. המשתתפים דנו באנטישמיות שמרימה ראש ברחבי גרמניה, ובפתרונות למיגור האנטישמיות בנויקולן.

מייקל גרויס, מראשי ארגון הסטודנטים ‘קיי ספייס’ בברלין, אמר בדיאלוג הבין-דת: “עבור הגרמנים, נפילת החומות של ברלין התרחשה לפני 25 שנים; עבור יהודים ליל הבדולח התרחש אתמול. והזכוכיות עדיין מנופצות ושוכבות על שפת הרחוב”.

במסגרת הכנס, הדגישו צאלח והרב טייכטל את החשיבות של הסובלנות.

הרב טייכטל אמר: “בעוד שבליל הבדולח שרפו הנאצים בתי כנסת, והשכנים לא עשו דבר, היום כולם מבינים שאסור שהמצב יחזור, ואחריות השכנים היא להקים קול צעקה. יהודים, נוצרים ומוסלמים צריכים לחיות יחדיו בשלום, מבלי שבתי כנסת, מסגדים או כנסיות יהיו מטרה לשנאה, להצתה או לחילול”.

צאלח השלימו ואמר: “אין מקום לאנטישמיות באירופה, ובמיוחד בברלין. התופעה לא יכולה להתקיים בחברה הגרמנית לאור מה שהיה בעבר”.

הוא הציע מצידו לרב טייכטל כי יקדמו פרויקט חינוכי בבתי ספר שונים בשכונת נויקולן, כאשר המימון ליוזמה יגיע ממדינת ברלין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יהודה טייכטל הוא ממש לא רבה של ברלין
    17/11/2014 13:29
    ברלינאי
  1. הוא לכל היותר איש יח”צ בינוני. חלוקת סופגניות לא עושה אותך לרב בברלין