דרמה: ציפי לבני פיזרה דיון על חוק הלאום • בנט: לא נעביר חוקים שלה

יו"ר ועדת השרים לחקיקה השרה ציפי לבני פיזרה את הדיון שעסק בחוק הלאום בכדי לתקוע את החוק, בתגובה הודיע נתניהו כי החוק יעלה לדיון בישיבת הממשלה • בנט: "מרגע זה הבית היהודי לא תתמוך בשום חוק של התנועה ויש עתיד"
כ"ג חשון התשע"ה / 16.11.2014 16:54

עוד משבר בקואליציית נתניהו המתפוררת – הפעם סביב חוק הלאום.

במהלך הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, החליטה יו”ר הוועדה שרת המשפטים ציפי לבני, לפזר את הדיון, ובכך למעשה לתקוע את חוק הלאום. בדיון התפתח ויכוח סוער. השר יובל שטייניץ אמר לה: ”את מנצלת לרעה את סמכותך” – והשר אורי אריאל הוסיף: ”את עושה סבודאז’ מהוועדה”.

הצעת החוק, שהגיש ח”כ זאב אלקין, קובעת כי יוגדר בחוק הגדרתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הסעיף בחוק שעורר את התרעומת הגדולה ביותר בשמאל הישראלי הוא הסעיף לפיו השפה העברית היא השפה הרשמית של מדינת ישראל, ולשפה הערבית יש “מעמד מיוחד” בלבד.

השר יעקב פרי, מ’יש עתיד’ אמר: “המצב הנפיץ הקיים היום במדינה בקרב המגזר הערבי הוביל כבר לאירועים אלימים ולפגיעות בנפש. דיון בחוק הלאום בעת הזאת הוא חוסר אחריות ועל כן אני מבקש לדחות את הדיון”.

אולם נתניהו, ששובר לאחרונה ימינה, והודיע שיקדם את הצעת החוק הזו באופן אישי, פרסם הודעה מיד לאחר מכן בה נאמר: “מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. זהו נושא עקרוני וחשוב לעתידו של העם היהודי במדינת ישראל”. בכוונת נתניהו להביא את החוק לדיון בממשלה, ובכך למעשה לעקוף את ועדת השרים לחקיקה ואת לבני.

בתגובה הצהיר השר נפתלי בנט: “לבני עשתה לנו תרגיל. מרגע זה הבית היהודי לא תתמוך בשום חוק של מפלגת התנועה ומפלגת יש עתיד”.

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר אמר נתניהו: “הצד היהודי של המדינה בא לידי ביטוי בהיותנו מדינת הלאום האחת והיחידה של העם היהודי – בדגל, בהמנון, בזכותו של כל יהודי לבוא הנה. האיזון הדמוקרטי ליהודי הוא דבר שמתבקש, גם כדי לאזן את מערכת המשפט שלנו, שמכירה בהחלט בצד הדמוקרטי, ועכשיו תצטרך גם להכיר בצד של היותנו מדינת הלאום של העם היהודי…אנחנו מקדמים היום את החוק שאמור להביא לאיזון הזה. הוא יעבור עוד הרבה שינויים והרבה דיונים, אבל ביסודו של דבר, נבהיר שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי”.

יו״ר הקואליציה ח״כ זאב אלקין הגיב:  ״אני מצר על כך שהשרה ציפי לבני לא בוחלת בשום תרגיל מסריח, כדי לעצור את חוק היסוד מדינת ישראל, מדינת הלאום של העם היהודי. לבני ידעה היטב שיש רוב ברור בוועדת שרים לחקיקה בעד החוק, ולכן, בצעד דורסני, בחרה לפוצץ את הדיון ולמנוע הצבעה.

“שום תרגיל לא יעזור, בממשלה, בכנסת ובציבור עדיין קיים רוב מובהק שלא מתבייש בציונות ומוכן להגן על הגדרתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. בהתנהלות שלה היום, לבני חשפה את פרצופה האמיתי, שכל נאומיה על חשיבות שמירה של האופי היהודי של מדינת ישראל כנימוקי סרק בניסיון להצדיק נסיגות וויתורים לפלסטינים, הם מן השפה אל החוץ בלבד. בפועל השרה לבני מוכנה לשכב על הגדר כדי למנוע את קביעתה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות