חוצפא יסגא: ריאליטי מרן החדש

בניהו יום טוב
|
כ"ד ניסן התשע"ד / 24.04.2014 01:03
“תגיד, לא אמרת שמרן זה תואר שנוצר? על מה בדיוק הויכוח כעת בתקשורת החרדית”? • הזילות בכבודם של גדולי התורה שומטת את הקרקע מטיעונינו בעד עולם התורה • הזהרו בגחלתן

לאחר פטירתו של מרן זצ”ל, פגשתי בצעיר חילוני ששאל אותי: ‘למה הרב עובדיה כונה בתואר מרן? ואיך דווקא הוא הגיע למעמד הזה’?

מה אענה לו?

סיפרתי לו על מפעלותיו הרבים של הרב, על עשרות ספרי ההלכה שכתב, על המהפכה החברתית שהוביל ועל גדלותו בתורה, שלא מנעה ממנו לרדת אל העם ולזכות את הרבים. “מרן הגיע מלמטה, השקיע את כל חייו בהחזרת עטרת יהדות ספרד ליושנה ובהקמת מאות מוסדות ושיעורי תורה, הוא השקיע בציבור והציבור החזיר לו אהבה, העם הכיר בערכו והפך אותו למנהיג הרוחני הגדול ביותר בדור.

“מרן”, אמרתי לו, “זה לא תואר שמקבלים, מרן הוא תואר שנוצר”.

אתמול נפגשנו שוב. ”תגיד”, שואל אותי הצעיר שוב, ”לא אמרת שמרן זה תואר שנוצר? על מה בדיוק הויכוח בתקשורת החרדית”?

האמת אומר: לא היה לי מה לענות לו.

הרכנתי את ראשי ומלמלתי: “עזוב, אלו רק ויכוחים של פוליטיקאים וספינים של עיתונאים. גדולי הדור לא עסוקים בשאלות כאלה. ‘מרן’ יש רק אחד בדור, והוא כבר איננו לצערנו. התייתמנו השנה מהאבא והמנהיג הגדול ואין מי שימלא את חסרונו”.

והוספתי: “במקום לקרוא כתבות בעד מרן כזה ונגד מרן אחר, במקום להתעדכן בווטסאפ איזה ח”כ נפגש עם איזה מרן, ובמקום להצביע בסקר כזה או אחר במי אתה תומך ל’מרן הבא’, מוטב שנתפלל לאבא שבשמיים שיחיש את גאולתנו ונזכה להנהגה שמיימית אמיתית”.

”רק המשיח יפתור לנו את הבעיות”, אמר לי בן שיחי, “הלוואי והוא כבר יגיע וינהיג אותנו”.

נערים פני זקנים ילבינו

התככים והמזימות של הימים האחרונים, מביאים אותנו להבנה כי אנו אכן חייבים להתפלל חזק יותר לגאולה. נבואות אחרית הימים מגשימות את עצמן – מעולם לא ראינו בחוש כמו בימים אלו את התגשמות הנבואה  ‘בדור שבן דוד בא חוצפה יסגי, נערים פני זקנים ילבינו’ וכו’.

רק לפני כחודש יצאנו יחד עם מאות אלפים מבני המגזר החרדי לרחובה של עיר, למחות על הפגיעה בלומדי התורה. זעקנו, התפללנו, וביקשנו מבורא עולם שיסיר את הגזרות וישמור על עולם התורה. והנה, בימים האחרונים אנחנו הורסים מבלי משים את עולם התורה מבפנים. מלחמות ההכתרה, מעמדי ‘הקבלת פני רבו’ שהפכו למפגן כח פוליטי, פוגעות ביוקרת עולם התורה ומנהיגיו ומביאות את עולם הרבנות לשפל שלא היה כמותו מעולם.

כיצד ניתן לבא בתביעות לתינוקות שנשבו – הפוגעים בעולם התורה, בזמן שאנחנו מרשים לעצמנו לזלזל בגדולי הדור, לדרג את בעלי ההשפעה ולהכתיר מנהיגים רוחניים על בסיס אינטרסים פוליטיים?

אם לא נתעשת ונעצור את הסחף הזה מה לנו כי נלין על אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות שמרשים לעצמם להשתלח בתורה ולומדיה?

בשעות קשות כאלו לא נותר לנו אלא לזכור את מאמר התנא באבות: ‘הזהרו בגחלתן, שנשיכתן נשיכת שרף ועקיצתן עקיצת עקרב’, בומילים אחרות: להזהר בכבודם של תלמידי חכמים שכבודם הוא כבוד עולם התורה כולו, ולהתפלל לאבינו שבשמים שיחיש את גאולתנו מהרה.