מה נופל מהר יותר, כדור ברזל או נוצה? צפו בניסוי המפתיע

מדוע אבן צונחת מהר יותר משקית ניילון? האם כח המשיכה פועל באופן זהה על כל הגופים? • צפו בניסוי המרתק של בריאן קוקס מרשת BBC שהוכיח שוב: גליליאו גליליי היה כנראה בחור חכם
אליעזר היון
י"ט חשון התשע"ה / 12.11.2014 08:42

מדוע כאשר אנו קופצים למעלה, אנו תמיד יורדים למטה? למה כשאנו מחזיקים פריט מסוים ביד ואז עוזבים אותו הוא נופל? למה יש גיאות ושפל באוקיינוס? כיצד ניתן לשלוח מעבורות חלל אל החלל? הכיצד ייתכן שהירח, השמש ויתר הכוכבים עומדים גבוה מעל פני כדור הארץ ולמרות ששום דבר הנראה לעין מחזיק אותם הם אינם נופלים עלינו?

לכל העובדות המדהימות האלה יש הסבר פיזיקלי משותף, כוח הפועל על הכל בייקום כולו. לכוח זה קוראים כוח הכבידה או כוח המשיכה [מק”ם 98].

את כח הכבידה גילה פיזיקאי בשם אייזיק ניוטון בן המאה ה-17.

שנים לא רבות אחריו טען הפיזקאי הנודע גלילאו גליליי כי חפץ כבד (אבן) יפול מהר יותר מחפץ קל (נוצה), רק בגלל שהחיכוך של החפץ הקל באוויר מאט את שאיבתו של כח המשיכה.

במילים אחרות: כח המשיכה פועל על כל הגופים בשווה, והסיבה היחידה שהנוצה או השקית למשל, נוחתים לאט יותר, הוא מפני שלנוצה שטח פנים גדול לנפחה ולכן התנגדות האוויר גדולה במיוחד (שהרי שטח המגע אם האוויר גדול), והחיכוך שלהם באוויר מאט את הנפילה.

בריאן קוקס מרשת BBC החליט לחזור על הניסוי של גלילאו בחדר ללא אוויר – וואקום. לפי גליליי צפויים יהיו שני החפצים ליפול באותה מהירות, שכן האוויר היוצר חיכוך לא קיים, ובחדר נותר רק כח המשיכה הפועל על כל הגופים בשווה.

מה היו תוצאות הניסוי? צפו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בוקר טוב. זה אחד הניסויים הראשונים שנעשו על הירח
    13/11/2014 00:13
    פיזיקאי חובב