ילדים זה ברכה. תביאו, והרבה!

מחקר שפורסם ב'מאקו' לפיו יורד מפלס האושר של נשים לאחר לידת ילדם השלישי, נועד כפי הנראה לפגוע במגמת הריבוי הטבעי של עם ישראל בארץ ישראל שנחשבת לגבוהה ביותר בעולם המערבי • ואיך כל זה קשור לפרשת ואירועי השבוע?
מירי שניאורסון
ט"ו חשון התשע"ה / 08.11.2014 18:57

היה זה שבוע בו שימשו הבכי והצחוק בערבוביה. מצד אחד ציינו את פטירתה של רחל אמנו ויום לאחר מכן הזדעזענו שוב לנוכח מעשי הרצח של המחבלים. מאידך, דווקא בשבוע הזה מצאנו בפרשה לפחות שתים-עשרה פעם את השורש צ.ח.ק בהטיותיו השונות.

אז נכון. החודש הזה הוא מר-חשוון ולא במובן האדנותי של המילה. מר ואפרורי כמו כל חודש שגרתי שמגיע לאחר חודש עמוס בשמחה וחגיגיות. אבל… כאשר מבינים מהו המקור של המרירות, מזהים בו את האפשרות להגיע למתיקות הרבה יותר נעלית מהמתיקות הסטנדרטית.
רחל אכן מבכה על בניה. אבל בסופו של דבר היא הרגל הרביעית במרכבה העליונה והיא זו שהובטח לה “ושבו בנים לגבולם”.

המילה “רחל” עולה בגימטרייה כמספר “ויהי אור”. משום שהיא קשורה לגאולה והיא היחידה שקיבלה הבטחה שבניה ייגאלו. היא גם הרגל הרביעית של המרכבה כאמור. שלושת רגלי המרכבה האחרים הם האבות הקדושים: אברהם, יצחק ויעקב שביחד עם רחל יוצרים את הראשי-תיבות אייר שמשמעותו רפואה.

מעניין שחודש מר-חשוון וחודש אייר דומים בהיותם חודשים שגרתיים אחרי חודשים של חגים. עוד מעניין שבהרכב אחר מהווה דוד המלך עליו השלום את הרגל הרביעית של המרכבה. דוד ורחל משלימים זה את זו. היא שבוכה והוא שמפזז ורוקד. הוא במזמורים וכלי זמר והיא בתפילה ובתחנונים. שתי הדרכים, זו של רחל וזו של דוד, נועדו לאותה מטרה – לעבוד את ה’.

תביאו ילדים, והרבה!

הייתי צריכה להכין הרצאה לבנות תיכון בנושא “אמונה ובטחון”. אחרי שפתחתי וסגרתי כמה ספרים וקראתי ושיננתי כמה וכמה סיפורים, עדיין לא הייתי שלמה עם ההרצאה אותה הייתי צריכה למסור. כמו תמיד, פניתי לתורתו של הרבי מליובאוויטש. כמו תמיד, גם הפעם מצאתי בה את ההדרכה הטובה ביותר עבורי.

הייתה זו שיחה משנת תשמ”א בה דיבר הרבי על ילודה. כן. על ילודה. דבריו של הרבי ענו לי על שאלה אחרת שניקרה במוחי ללא הרף מאז תחילת השבוע עת נחשפתי לסקר שפורסם ב’מאקו’ ולפיו יורד מפלס האושר של האישה לאחר לידת ילדה השלישי…

אני ביקשתי לבנות הרצאה בנושאי אמונה וביטחון והרבי מדבר על ילודה ומסביר כי מעבר לעובדה שזו המצווה הראשונה בתורה הרי ש”תפקיד דורנו זה תלוי בכך ש’יכלו כל הנשמות שבגוף’. דהיינו שהמצווה ‘פרו ורבו’ היא עד לאופן של ‘ומלאו את הארץ’ ואז בוודאי יתקיים גם החלק השני של הציווי – ‘וכבשוה’. דהיינו שבמילא ייכבשו ויישלטו כל החשבונות הבאים מצד ‘הארץ’, מצד הארציות והחומריות.

בין אם אלה הם חשבונות מצד הכסף, כמה יעלה לגדל את הילדים ובין אם אלה חשבונות מצד הטרחה הכרוכה בגידולם עד לחשבונות שגידול הילדים יפגע בשלוות הנפש הדרושה ללימוד תורה.

“הוראת התורה היא לא להתחשב בכל השיקולים הארציים משום שזה רצון ה’ יתברך שברא את העולם שיש בו צד של שמיים וצד של ארץ אבל יהודי צריך כל העת לזכור שהסדר הנכון הוא להגביר את הרוח על הגשם ולעשות את השמיים עיקר ואז יתקיים ‘וכבשוה’. כיבוש הארציות והחומריות עד ששיקולים מסוג זה כלל אינם קיימים”.

והרבי ממשיך ומסביר כי “על ידי קיום רצון ה’, האדם יוצר כלי גדול יותר לקבלת הברכה ומידה כנגד מידה משום שהקב”ה לא ברא שום דבר לבטלה וכאשר באים אישה יהודיה ובעל יהודי ומראים לקב”ה שהם יצרו כלי גדול יותר, מפני שנתברכו במה שתלוי בהם כדי להביא לעולם בנים ובנות עוסקים בתורה ובמצוות והולכים בדרך הישר והטוב בעיני אלוקים ואדם, אז ברכת ה’ היא תעשיר.

לא רק ‘מחסורו אשר יחסר לו’, בדיוק כפי שנדרש כדי לגדל עוד ילד וילדה מתוך הרחבה. אלא הרבה יותר עד לעושר של ממש. ואין מקום לחשבון שישיבה עולה יותר מאשר בית ספר יסודי ועל זה הדרך, אלא לזכור שהכל בא מברכת ה’ וככל שעושים כלי גדול יותר, הברכה גדולה יותר”.

במילים אחרות: הרבי ענה לי על השאלה שעלתה מהסקר. הלכתי לחפש אתונות ומצאתי מלוכה. רציתי ללמוד וללמד את עניין הביטחון והאמונה בה’ ומצאתי שיחה שעוסקת בעידוד הילודה ומלמדת אותנו פרק חשוב מאוד באמונה.

מי יודע מי הם בעלי האינטרס שעומדים מאחורי מחקר שכל מטרתו לצמצם את העם היהודי ולפגוע בברכת ה’ ובקיום ציוויו. הרי כל יהודי הוא עולם ומלואו ולא נברא העולם אלא בשביל ישראל. “סקרים” מוזמנים מהסוג הזה נועדו לפגוע בעם ישראל ולמנוע את התפתחותו וגדילתו בכמות ובאיכות.

• חלק מהטור מבוסס על שיחותיו של הרבי מליובאוויטש

הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו: [email protected]

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא נכון!
    10/11/2014 11:33
    מושיקו
  1. דווקא בפרשות אלו אני מתבונן והתוצאה לפניכם:
    לאה = 6 ילדים (ולפי המדרש 7, גם דינה)
    רחל = 2 בלבד!
    בלהה = 2 בלבד!
    זלפה = 2 בלבד!

    אז שלא יקשקשו לכם בראש.
    ילדים זה לי הכוחות! לא לפי הווארטים וכו’

  2. משום מה אנחנו נוטים להאמין לסקר
    11/11/2014 12:00
    מישהו
  3. הסקר קבע\ אמר\ הוכיח . אנחנו רק שוכחים שקל מאוד להטות סקרים
    אם ע”י בחירת מדגם לא נכונה (רק חילונים למשל, שם אם הבאת יותר משלושה ילדים יורדים לחייך) או הצגת נתונים מסוימים והשמטת אחרים.
    אבל חשוב גם לציין
    כשמדברים על ילודה רבה אפשר אולי להתעלם מכסף
    אבל א”א להתעלם מרגשות
    לא כולם מסוגלים לגדל 10 ויותר ילדים!
    לא כל הורה יכול לעמוד בזה נפשית, ולא כל אחד יכול לתזז בתפקיד הזה במלוא הכח
    והתוצאה – ריבוי ילודה – כי הביולוגיה מאפשרת
    אבל ילדים זנוחים נפשית ורגשית- כי אין להורים כח.
    ועל זה צריך לתת את הדעת