פתח וחמאס חתמו על “פיוס היסטורי”: ממשלת אחדות ובחירות

אחרי שבע שנים של סיכסוך פתח וחמאס חתמו על פיוס: ממשלת אחדות תוצג ביוני • בחירות עד סוף השנה • נתניהו: "אבו מאזן מתקדם לשלום עם חמאס" • לפיד מדבר על פרישה
כ"ג ניסן התשע"ד / 23.04.2014 12:21

בעוד המו”מ בין ישראל לפלסטינים עלה על שרטון, הושג פיוס פלסטיני: בכירי חמאס ופתח הודיעו היום (רביעי) על חתימת הסכם עקרונות בין התנועות.  לפי ההסכם, תורכב ממשלת אחדות לאומית תוך חמישה שבועות.

במסיבת עיתונאים שנערכה בעזה במעמד ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הניה, האחראי מטעם פתח על הפיוס, עזאם אל אחמד, ובכיר הרשות הפלסטינית מוסטפא ברגותי, הודיעו הצדדים על “קץ הסכסוך” – שבע שנים אחרי הפילוג שנבע מהשתלטות של חמאס על רצועת עזה ב-2007.

עוד הוסכם בין התנועות על קיום בחירות כלליות בגדה ובעזה בסוף השנה.

הממשלה תוצג כבר בחודש יוני הקרוב, ועד שישה חודשים – ב-15 בינואר, יתקיימו בחירות.

כבר בבוקר דיווח, כי בפגישה שהתקיימה בלילה בביתו של ראש ממשלת החמאס בעזה, איסמעיל הנייה, סוכם כי הממשלה תורכב ממומחים. לדברי הנייה, “התנאים שחווים הפלסטינים כיום לא יכולים לשאת את המשך הפילוג”. הוא קרא ליישם את הסעיפים עליהם סוכם בעבר בהסכמים שנחתמו בקהיר ובדוחן.

אבו-מרזוק, אחד מבכירי החמאס, סיפר לאל-ג’זירה כי הנושאים עליהם ידונו במהלך היום אינם חדשים וכי נכללו בעבר בשני ההסכמים שנחתמו בין הצדדים. הראשון שבהם, כאמור, הרכבת ממשלת אחדות. השני –  הרכבתה של המועצה הלאומית באש”ף מחדש, כמסגרת זמנית של הנהגה לעם הפלסטיני, וכן קביעת מועד מסודר לבחירות לנשיאות ולפרלמנט.

מי שמיהר לבקר את המהלך היה ראש הממשלה בנימין נתניהו. כבר הבוקר, בפגישתו עם שר החוץ של אוסטריה סבסטיאן קורץ, אמר: “במקום שאבו מאזן יתקדם לשלום עם ישראל, הוא מתקדם לשלום עם חמאס. עליו לבחור, האם הוא רוצה פיוס עם חמאס או שלום עם ישראל? אפשר להשיג רק אחד מהם, לא את שניהם. אני מקווה שיבחר בשלום, עד כה הוא לא עשה כך. 

“אנו מנסים להשיק מחדש את המו”מ עם הפלסטינים. בכל פעם שאנו מגיעים לנקודה זאת, אבו מאזן מערים תנאים נוספים, ביודעו שישראל לא יכולה לקבל אותם”, דברי נתניהו.

מי שכבר מדבר בשיחות סגורות ובלתי רשמיות על פרישה מממשלת נתניהו, במקרה של אי קידום המו”מ, הוא שר האוצר יאיר לפיד.  אגב, מאז הוקמה המפלגה, אוסר לפיד על הח”כים של יש עתיד להשתתף במפגשים עם פלסטינים או לסייר ביהודה ושומרון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא קובע
    23/04/2014 17:37
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מ י הוא זה ?