יעד הגרעון הוגדל – לפיד נעדר מהוועדה: “זלזול במדינה ובציבור”

ועדת הכספים אישרה את הגדלת יעד הגרעון לשנת 2015 ל-3.4% • ליצמן: "מע"מ אפס מעמיק את הגרעון" • גלאון: "הממשלה מרמה את הציבור וזה ייפול על כתפי שר האוצר הבא והציבור ישלם"
י"א חשון התשע"ה / 04.11.2014 14:51

הקרב על התקציב: ועדת הכספים אישרה היום את הגדלת יעד הגרעון ל-2015.

מי שנעדר מהדיון היה דווקא שר האוצר יאיר לפיד, וראשי האוצר.

יעד הגרעון יוגדל מ- 2.5% ל- 3.4%. בנוסף אישרה הוועדה מתווה להפחתת יעד הגירעון בין השנים 2016 – 2019, באופן הבא: 2016: 2.75%, 2017: 2.25%, 2018: 1.75%,  2019: 1.25% וב- 2020: 1% בלבד.

הממונה על המדיניות המאקרו-כלכלית באוצר, יעל מבורך, הסבירה את הרקע להגדלת יעד הגירעון: “מ- 1992 יש את כלל ההוצאה ויעד הגירעון, זהו כלל תכנוני. הכלל הוא אפקטיבי בהקטנת החוב של ישראל, חרף השינויים שנעשו בו. ההצעה להעלות את הגירעון ל- 3.4%. בנוסף, מכיוון שזו עלייה חד-פעמית של הוצאות הביטחון, המתווה הרב-שנתי מתוקן בהתאם. החוק לא מחייב עמידה ביעד במהלך השנה. תחזית הצמיחה ל- 2014 היתה 3% אך כעת עומדת כל 2.4%, בין השאר, בשל השלכות צוק איתן והאטה בצמיחה. התחזית שלנו לצמיחה ב- 2015: 3.2%. שינוי יעד הגירעון נדרש בשל הגדלת הוצאות הביטחון. תוואי הגירעון הרב-שנתי יוביל להורדת יחס החוב-תוצר עד לרמה של 67% ל- 62% בלבד עד 2020”.

יו”ר הוועדה ח”כ ניסן סלומיאנסקי אמר כי, “ועדת הכספים עשתה את הדבר הנכון, קבעה את יעד הגירעון החדש ולאחר מכן תחל בדיוני התקציב, שמתבסס על תחזית הגירעון. הממשלה החליטה על הגדלת הגירעון לאחר שהודעתי שאני מתנגד בשום אופן להעלאת מיסים. אמנם אני ביקשתי שהגדלת הגירעון תיעשה באופן מדוד עד 3% והאוצר החליט על 3.4% אך בכל-מקרה המתווה עד 2020 יחזור להיות של מתווה גירעון מדוד”.

ח”כ יעקב ליצמן תקף את הממשלה ואמר: “כרגע הממשלה היא עבריינית, כיוון שלא הביאה את התקציב בזמן המתחייב בחוק יסוד משק המדינה. הממשלה חייבת שהתקציב יאושר עד ה- 1 בינואר ועכשיו יפעילו לחצים לקיים ישיבות אל תוך הלילה. כחבר כנסת אני דורש לעמוד בחוק ולאפשר קיום דיון ראוי בתקציב במשך חודשיים לפחות, כפי שהיה נהוג עד היום”.

בנוגע להגדלת יעד הגרעון אמר ליצמן: “אם רואים ששנה אחרי שנה לא עומדים בתחזיות, זה אומר דרשני ושהנתונים המוצגים בפנינו אינם אמיתיים”. לדבריו, “תכנית מע”מ אפס על דירות של האוצר מעמיקה את הגירעון עקב הפסד הכנסות”.

מבורך השיבה: “האומדן שלנו למע”מ אפס היא: 2 מיליארד ₪ בהתאם לנתונים חדשים שקיבלנו ממשרד השיכון. כלומר היינו יורדים בגירעון ב- 0.2%”.

ח”כ זהבה גלאון טענה כי, “הגדלת הגירעון ל- 3.4% זה עבודה בעיניים. על-מנת לעמוד בו יצטרכו לעשות קיצוצים מאוד כואבים. תקציב 2015 לא ריאלי. כל התחזיות של ההוצאות וההכנסות לא מסתדרות. הממשלה מרמה את הציבור וזה ייפול על כתפי שר האוצר הבא והציבור ישלם”.

ח”כ מיקי רוזנטל, תקף את לפיד שלא הגיע לוועדה, “נדרש שלפחות נבין את עמדת שר האוצר, שרק לפני שנה אמר בנחרצות שאסור בשום אופן להגדיל את הגירעון ושזה עלול לפגוע בדירוג של המדינה, מה השתנה ומדוע הוא לא מופיע בפני הוועדה ומספק הסברים?”.

ח”כ יצחק כהן אמר: “יש כאן שינוי קרדינלי והדבר מחייב ששר האוצר וכל צמרת המשרד תופיע בפני הוועדה. אי הגעתם לדיון היא לא זלזול רק בוועדת כספים אלא זלזול במדינה ובציבור”.

גם ח”כ מיכל בירן התייחסה להעדרות ואמרה: “זה ביזוי של ועדת הכספים, שאפילו ראש אגף התקציבים, אמיר לוי, לא מגיע לדיון על הגדלת הגירעון. איבדתי לחלוטין אמון באוצר, שלפני שנה אמר שאסור בשום אופן להגדיל את הגירעון. זה פשוט זיג-זג לא הגיוני שאף אחד אפילו לא טורח לספק לכך הסברים”.

דיוני התקציב יחלו בוועדה כבר בשבוע הבא. 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות