מנהלי הסמינרים הסרבנים נכנעו: כל הבנות ששובצו יחלו הלימודים

בעקבות דיון שהתקיים היום בבית משפט המחוזי בירושלים, נכנעו מנהלי הסמינרים בירושלים, מודיעין עילית ובית שמש: כל הבנות ששובצו על ידי העיריות יחלו סוף-סוף את הלימודים • עו"ד יואב ללום: "חבל שמנהלים מרושעים עושים משחקי כוחות שלהם על גב תלמידות צעירות שלא חטאו"
יוני גרין
כ"ב כסלו התשע"ז / 22.12.2016 19:59

בבית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית דין לעניינים מנהליים, התקיים היום (חמישי) דיון בעתירה מנהלית דחופה שהגישו עמותת נוער כהלכה ועו”ד יואב ללום כנגד משרד החינוך, עיריית בית שמש, עירית ירושלים, עיריית מודיעין עילית, עמותת בית יעקב – דרכי רחל, יחיאל מנדלסון, עמותת סמינר בית יעקב ‘כה תאמר’ מבית שמש, ומרים סולטן.

עורך דין ללום פנה לבית המשפט במילים הבאות: “בעתירה שלנו נקרתה לעיני בית המשפט הזדמנות לבוא ולהתוות דרך ולהציל קטינות שמדי שנה סובלות את אזלת ידן של המשיבות 1 עד 4 [העיריות] ואת אטימות הלב של משיבות 5 עד 10 [מנדלסון והסמינרים].

אין אכיפה?

בעתירה נדרשו משרד החינוך והעיריות להסביר מדוע אין הן אוכפות את הוראות השיבוץ של שנקבעו לסמינרים. כמו כן דרשה העתירה כי משרד החינוך יורה “על ביטול האישור לעסוק כעובד חינוך של מנהלי מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים אשר מסרבים לקבל את החלטות השיבוץ.. ושל כל עובד חינוך ו/או עובד שירות, בבית ספר סרבן, שימנע את שיבוץ התלמידות ששובצו לבתי ספר אלו ואשר נכון למועד הגשת העתירה טרם החלו את שנת הלימודים באופן סדיר כדין בבית הספר אליו שובצו בהתאם לחוק”.

בעתירה נדרש גם משרד החינוך לפרט “מתי אם בכלל עצר תקציב לבעלות על בית ספר סרבן ולנמק מה שיקול הדעת שהנחה אותה בפעולתה לעכב תקציב ו/או שלא לעכבו”. כמו כן נדרש משרד החינוך להסביר “מדוע לא יורה על עצירת התקצוב בפועל, והטלת סנקציות נוספות, על בעלות בית ספר סרבן”.

העיריות נדרשו להציג בבית המשפט ולעותרים רשימה עדכנית של בתי ספר סרבנים, וכן רשימת תלמידות אשר שובצו ובעקבות סרבנות בתי הספר טרם החלו את שנת הלימודים ועדיין נמצאות ללא מסגרת חינוך כלשהיא.

מנהלי הסמינרים נדרשו בעתירה להסביר מדוע לא יקבלו באופן מידי את כל הבנות ששובצו על ידי העיריות לבתי הספר אותם הם מפעילים.

זהבי: סוגיה מורכבת

עורך הדין ללום הסביר בעתירתו כי טיעוניהם של מנהלי הסמינרים אינם אלא אבסורד: טענת בתי הספר הסרבנים, כפי שנשמעה מאחד מבתי הספר הנ”ל, כי כפופים הם להחלטות “איגוד מנהלי הסמינרים” מהווה אבסורד לכשעצמה, עת בוחרים הם לנהל את מלחמותיו הבעייתיות של איגוד מנהלי הסמינרים עם משרד החינוך על גבן השפוף של תלמידות צעירות”.

מנהל המחזון החרדי איציק זהבי הודה במהלך הדיון בקשיים הנלווים לקבלת תלמידים במוסדות: “אני 10 חודשים בתפקיד והסוגיה של רישום התלמידות, עבודה מול הסמינרים היא סוגיה מאוד מורכבת. יש בעיות שיבוץ גם במוסדות נוספים, בתי ספר יסודיים ואפילו בגני ילדים בכל הארץ. אנו עושים את המיטב כולל בשיח מתמשך ומתמיד.

עורך הדין של עיריית ירושלים שיבח את ללום ואת מאבקו, אך טען כי סירובן של הסמינרים אינו תמיד בגין אפליה עדתית: “יש להעריך את העותר שמנהל מאבק צודק נגד מקרים של אפליה עדתית. הוא פועל נגד הזרם.

“העירייה לא מקבלת את זה שבתי הספר מתנגדים ולא מקבלים תלמידות. הדבר לא מקובל. זה לא נובע בהכרח מכך שטעמים עדתיים הביאו את בתי הספר לפעול נגד עמדת הרשות המקומית”.

התלמידות אומר עורך הדין, אינן צד לוויכוח המתנהל בין איגוד מנהלי הסמינרים למשרד החינוך.

אלא שללום דחה בפתח דבריו את טענותיהן של העיריות: “רמיסת חוק כזו מפורשת מוצהרת ועל השולחן ועם שיתוף פעולה מצד רשויות, לא ראיתי… המשיבות בכללותן מגחכות על טענות האפליה אבל עיון קל ברשימת הבנות שלא צורפה לאף תשובה מאף אחת מן המשיבות… מראה שהבנות שסורבו לשיבוץ על ידי המשיבות 5 עד 10 כולן ספרדיות.

במהלך הדיון נכנעו מנהלי הסמינרים והודיעו כי יקבלו את כל התלמידות שטרם החלו את שנת הלימודים.

“ניסו להשמיץ אנשים פה” 

מרים ויינמן, מורה בצוות חינוכי שהגיעה אל בית המשפט, האשימה במהלך הדיון, כי העתירות נגד הסמינרים מעניקות כוח להורים המתעקשים להכניס את בנותיהן לסמינרים, למרות שסורבו.

“עמדו פה וניסו להשמיץ אנשים שהם פורעי חוק”, אמרה, “סרבנים, מפלים, אנשים שאני מכירה אותם במשך שנים, אנשים שמוסרים נפש למען החינוך יומם וליל, אהבה, רצון. ניסו ליצור רושם כל כך מעוות וכנראה שמטרת העתירה היא לא לטובת הבנות. אין לנו את הכסף והזמן לזה. כמה בנות נושרות עד י”ב ולכמה נגרמים נזקים”.

לדבריה, “לפעמים הורים משחקים משחק אכזרי עם הבנות שלהם וההורים משאירים את הילדה בבית, כשיש להם בתי ספר אחרים שקיבלו אותה, שרוצים לחבק אותה, אך האמא אומרת: לא, אני רוצה כבוד, היא תלך למקום שלא מתאים לה ותנשור בסוף. כל העתירות האלו נותנות להם את הכוח”.

מעמותת נוער כהלכה נמסר בתגובה: “בזכות עתירת עמותת נוער כהלכה, ובעקבות הדיון שהתקיים היום בבית המשפט, נכנעו מנהלי הסמינרים הסרבנים בירושלים, מודיעין עילית ובית שמש, כך שכל הבנות ששובצו על ידי העיריות יחלו את הלימודים”.

“חבל שמנהלי סמינרים מרושעים עושים את משחקי הכוחות שלהם על גבן של תלמידות צעירות שלא חטאו. בית המשפט טרם נתן פסק דין, אנו ממתינים לפסק הדין המשלים בענין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות