השופט החליט לוותר לנער שגנב טלפון והודה – בגלל שהוא אתיופי

תקדים מיוחד: נער גנב פלאפון והודה במעשה, אך השופט החליט שלא להגיע להרשעה • הסיבה, בין היתר: מוצאו האתיופי של הנער והצורך להתחשב ברקע המשפחתי גם בהליך של משפט פלילי
חיים טוויל
י"ד אדר א' התשע"ו / 23.02.2016 11:01

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט שלא להרשיע נער שגנב פלאפון מנער אחר, למרות שהודה במעשה, בשל נסיבות מקלות.

ומהן הנסיבות? בין השאר, הקטין שוהה היום במסגרת שיקומית, אורחות חייו השתנו לחלוטין והוא מביע חרטה על המקרה – אבל נימוק נוסף וחריג שבו משתמש השופט משה יועד הכהן הוא מוצאו האתיופי של הנאשם. כך נחשף היום בגלי צה”ל.

וכך כתב השופט: “הנאשם הוא בן למשפחת עולים מאתיופיה. רבות נכתב ונאמר בספרות האקדמית על הקשר שבין הגירה לבין פשיעה.

“בעניין המצב בישראל, יצויין כי הסטטיסטיקה הרשמית מראה באופן עקבי, כי בכל גל עליה שהגיע לישראל, אחוז העולים בקרב העבריינים גדול ממספרם היחסי באוכלוסייה”.

השופט הוסיף: “ניתן להניח כי גם לקשיי הקליטה של הנאשם הייתה השפעה על מצבו, גם נתון זה צריך להילקח בחשבון. תיוגו של הנאשם כיום על ידי הרשעה והשתת עונש של מאסר בעבודות שירות עלול לפגוע במסלול החיובי שבו הוא נמצא”.

עורכת הדין אסתי פארי, שיחד עם עורך הדין פארס דראושה ייצגה את הקטין מטעם הסנגוריה הציבורית, אמרה לגל”צ: “הקטין הוא בן להורים שעלו מאתיופיה מלפני מספר שנים ועדיין חווים חבלי קליטה. בהחלט מוצדק להשתמש בנסיבות מהסוג הזה. בית המשפט הושיט יד לקטין ואיפשר לו הזדמנות שנייה, הוא עומד להתגייס והוא יכול להיות מי יודע – עורך דין, רופא בעתיד”.

הנימוק הזה איפשר לנער להתחיל את חייו הבוגרים מבלי להתמודד עם ההשלכות הנובעות מהרשעה ורישום פלילי.

אמנם אכן הוטלו עליו הגבלות, ביניהן, 100 שעות שירות לציבור, פיצוי כספי בגובה 1,000 שקלים שישולם למתלונן, ופיקוח של קצין מבחן לעשרת החודשים הקרובים – אבל בית המשפט יצר תקדים מיוחד שמשמעותו הכרה בקושי של הקהילה האתיופית בהשתלבות בישראל, והצורך להתחשב ברקע המשפחתי גם בהליך של משפט פלילי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות