ספר חדש של סופרת חרדית מלמד את הילדים: מה זו פונדקאות

אטי שמידוב, סופרת חרדית, תושבת העיר כרמיאל, שחוותה על בשרה את הליך הפונדקאות, מנסה כעת להסביר אותו לילדיה ולעולם כולו, באמצעות סיפור ילדים • "אני לא יודעת מה היה קורה אם הייתי גרה בירושלים או בבני ברק, אבל בקהילה שלנו בכרמיאל קיבלו את זה מאוד יפה"
אריה ריבקינד
ג' אדר א' התשע"ו / 12.02.2016 11:55

זה סיפור על תרנגול ותרנגולת שלא יכלו לדגור על הביצה של האפרוח שלהם, אז הם ביקשו מתרנגולת אחרת לדגור עליה עד שיבקע. זוהי התמצית של סיפור ילדים, אבל גם סיפורה של

אטי שמידוב, סופרת חרדית, תושבת העיר כרמיאל, שחוותה על בשרה את הליך הפונדקאות, מנסה כעת להסביר אותו לילדיה ולעולם כולו, באמצעות סיפור ילדים על אפרוח שהגיע לעולם בדרך מיוחדת.

“יכולתי להביא ילד מבחינה ביולוגית, אבל בשל אילוצים רפואיים לא יכולתי להרות וללדת. פונדקאות היתה ברירת מחדל שזכיתי לממש פעמיים”, אומרת שמידוב ליהודה שלזינגר מישראל היום, שמביא את סיפורה.

שמידוב, בת 37, בת למשפחה של ראשי ישיבות בעולם החרדי, התחתנה עם אוריאל, בן 44, שהתאלמן בגיל 33 ולו חמישה ילדים, והשניים הביאו עוד שני ילדים בהליך פונדקאות – הראשון בן שבע והשני בן חמישה חודשים. “הבית שלנו מלא בשבעה ילדים מקסימים”.

הרעיון לספר עלה עוד לפני שנולד בנה בן השבע. “שיתפתי את הילדים בבית בתהליך, סיפרתי שעומד להגיע אח קטן וחיפשתי דרך להסביר להם, אז כתבתי את הסיפור הזה. כשהבן שלי הגיע לגיל שבו חשבתי שהוא בשל לשמוע על הדרך המיוחדת שבא הוא הגיע לעולם, סיפרתי לו את הסיפור והוא קיבל את זה מאוד פשוט.

אטי שמידובצילום: מנחם קאליש

“הסברתי שבבטן שלי אין מקום לתינוק והרופא העביר אותו לבטן של אישה אחרת. כשהצגתי את זה בצורה פשוטה, לא מתנצלת ולא חוששת, ככה הוא קיבל את זה. מאוד בקלות”.

הליך הפונדקאות אינו נפוץ בציבור החרדי ובטח שלא בפומבי. “אני לא יודעת מה היה קורה אם הייתי גרה בירושלים או בבני ברק, אבל בקהילה שלנו בכרמיאל קיבלו את זה מאוד יפה. לא הסתרנו שום דבר.

“הרב בורשטיין, יו”ר מכון פוע”ה שליווה אותנו בתהליך, אמר לי שאנחנו חלוצים של פונדקאות בציבור החרדי. טענתי שלא המצאנו את הגלגל, אולי אנחנו הראשונים שלא מתביישים ומדברים בקול”.

שמידוב מכירה סיפורים על אישה שהשתמשה בפונדקאית והחליטה לתפור בטן של הריון ועידכנה אותה מדי חודש רק כדי לא להתמודד עם התגובות. “זה נראה לי קיצוני, אנחנו חיים במקום שאנשים קיבלו את זה יפה”.

לטענתה, נושא הפונדקאות בציבור החרדי מקבל יותר מודעות. “בעבר לאנשים בציבור החרדי לא היה מושג, לא היה כתוב על זה ב’יתד נאמן’ או ב’המודיע’. היום פונדקאות הולכת ונהיית יותר מוכרת ועדיין הבנתי שאני צריכה ללמד את האנשים מה זה”.

אטי שמידוב

לדבריה, לילדיה יש חיים נורמליים לחלוטין: “המחשבה הזו עוברת בראש, אם הילד ייחשב סוג ב’. זה לגמרי לא מפריע לי. היום מתחתנים עם ילדים מאומצים, עם מתגיירים. מי שלא פתוח לזה הוא חשוך מדי בשבילי וזו לא הדרך שלי. עברנו תהליך עם ליווי של רבנים, תהליך רגשי, כלכלי, חברתי, והיום אנחנו מאושרים”.

הרב מנחם בורשטיין: “הדבר הכי חשוב, שהפונדקאית תהיה יהודייה פנויה. מאז שהשגתי את ההיתר, יש הרבה יותר נשים שנכנסות לתהליך. אף פוסק בעולם לא יכול לומר שיש איסור, יש רק איסור שאישה נשואה תהיה פונדקאית. יש כאלה שלא רואים בזה דרך יפה, אבל זה מותר הלכתית”.

לגבי הספר אמר הרב: “זה ספר של דתיים אבל הוא מתאים לכולם, הוא עושה את ההסבר לילדים קליט ופשוט יותר”.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אני זוכרת את הסיפור, מדהימים - כל הכבוד לכם
    15/02/2016 11:52
    יכ
  1. אישתו הראשונה נפטרה בלידה

  2. בת מחזור שלי... מעריכה מאוד את האומץ!!!
    15/02/2016 16:31
    שני
  3. שמעתי משמועות על ההליך שעברה… תהיתי אם הוא נכון… מעריכה מאוד את היכולת לשתף!!! וכמובן את כל התהליך שעברה… האמת, מתאים לאופי המוביל והדומיננטי שלה!!! מאחלת לה את כל הטוב שבעולם!!! הרבה אושר ונחת!!

  4. מזעזע
    16/02/2016 19:09
    ללי
  5. למה ילדים צריכים לדעת על זה?????

  6. בלי להיכנס לאסור או מותר, זה פשוט מרגש
    28/02/2016 09:46
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. יש הרבה זוגות חרדים שנמנעים מ IVF
    על אחת כמה וכמה שמתהליך רדיקלי כזה
    ההלכה בתחום הפריון היא כואבת מאד

  8. ואני בן דוד של הרב אוריאל
    26/05/2016 00:22
    שמידוב
  9. בכיתי המון כששיפי ע”ה נפטרה (במהלך הריונה ולא בזמן לידה). בכיתי המון כשהרב אוריאל התחתן עם אטי תבל”א, אשת חבר ובן דוד כחבר ובן דוד, בת לראש ישיבה חשוב שליט”א ונכדה למו”ר עט”ר הרב חיים שמואלביץ’ זצ”ל ובכיתי המון כשנודע לי על לידותיהם של הילדים המקסימים. שיזכו כולם רק לטוב. מז”ט לארוסי משה יהודה בן הרב אוריאל שרגא.

  10. זוג מדהים ואמיץ
    09/06/2017 01:09
    מישהו שמכיר אותם
  11. מכיר אותם אישית זוג מדהים ואמיץ כל הכבוד