הרב דוד סתיו על הנאום המטלטל: “הוצאת דיבה על ציבור הדת”ל”

הרב דוד סתיו נגד 'נאום תוכחה' של הרב יצחק נריה: "אנו במקום מצוין. ממי צריך להתבייש? כי מישהו המציא שכולם צריכים להיות בבית המדרש, גם אם הוא מקלף תפוחי אדמה?" • "גבירים שלנו תורמים לעולם התורה החרדי - ואנחנו שמחים" • ולמה אין 'מועצת'? "לא עושים את ההצגות הללו"
יוני גרין
ב' אדר א' התשע"ו / 11.02.2016 16:16

הרב דוד סתיו, ראש ארגון רבני ‘צהר’, תוקף את  ‘נאום תוכחה’ המטלטל של הרב יצחק נריה, ראש ישיבת תורה בציון ויו”ר קרן ‘אחד לאחד’ בכנס ירושלים, במהלכו קבל על מיעוט תלמידי הישיבות בציבור הציוני-דתי, ועל היחס הבלתי אוהד להם זוכים הישיבות מצד ציבור זה, תוך שהוא עורך השוואה לעולם החרדי.

עוד בנושא:

• נאום מטלטל על עולם התורה הדת”ל: “איפה אנו ואיפה החרדים?”

• רבנים דת”ל על ‘נאום התוכחה’: לא לעסוק בהשוואות עם חרדים

בשיחה עם שמעון כהן מערוץ 7, אומר הרב סתיו: “אני רואה את הדברים בחומרה רבה, כיוון שזו הוצאת שם רע על ציבור. תמיד אנחנו רוצים לשפר דברים בציבור שלנו, כמו בכל קבוצה וקבוצה, אבל הקביעות הגורפות בגנותו של ציבור הן רחוקות מלשקף את המציאות ואת ההבנה היסטורית של התהליכים שבהם נמצא הציבור הזה, כמו כל עם ישראל, וגם הבעת רגשי נחיתות שאנחנו לא ראויים להם”.

 הרב סתיו: “עולם התורה באירופה של לפני מלחמת העולם השנייה היה עולם תורה שבכל מזרח אירופה המהוללת והמפוארת היו כמה אלפים בודדים של תלמידי ישיבות. בכל ליטא לא היו יותר מ-300-400 בחורי ישיבות, וכאן ברוך ה’ אחרי המלחמה הוקם דור שלם של תורה.

“אז בחלק מהחברות החרדיות הפכו את ‘חברת הלומדים’ לאידיאל שבו הופכים את כולם ללומדי תורה כל היום. אנחנו אף פעם לא חשבנו כך ולא האמנו בזה, כי גם חכמי התורה מכל הגוונים לא חשבו כך לאורך כל הדורות, ראה את יהדות ארה”ב של היום שבה לצד אלפי בני ישיבות יש בה מאות אלפים שהולכים לעבוד.

“בציונות הדתית, דווקא על רקע המספרים שהוזכרו, הציונות הדתית נמצאת במקום מצוין. אלפי אברכים ומאות רבנים לציבור של קרוב למיליון נפש, וכאילו אין תורה אצלנו ואנחנו צריכים להתקנא באחרים.

“מעולם לא היה טוב יותר גם בציונות הדתית וגם בעם ישראל. אנחנו לא רוצים חברה שכולם בה הולכים ללמוד תורה, לא מפני שאנחנו לא רוצים לומדי תורה. אנחנו רוצים שילמדו תורה, אבל גם שילכו לעבוד, שילכו לצבא ושיקימו מדינה”.

הרב סתיו קובל על האופן שבו הוטחה הביקורת: “הציבור הזה תומך בתורה. הציבור הזה משלם שכר לימוד בישיבות תיכוניות וישיבות גבוהות בעשרות אלפי שקלים, דבר שאף ציבור לא עושה אותו. במשפחה ממוצעת בציבור הדתי לאומי עוזרים להחזיק הרבה ישיבות ולא ראוי לציבור כזה שנושא על כתפיו את עולם התורה שלו וחלק מעולם התורה החרדי שממומנים על ידי הציבור שלנו, לבוא וככה להוציא דיבה רעה על ציבור שלם?

ישיבת הר המור הרב טאו 16

“שנים רבות לא זכינו לרנסנס כזה של עולם הישיבות בציונות הדתית. נדמה לי שהוצאת דיבת הציבור רעה זה לא ראוי ולא נכון”.

הרב סתיו מתייחס גם לטענתו של הרב נריה ולפיה שלוש ישיבות מרכזיות בציונות הדתית מניבות רק 200 נרשמים לשיעור א’ בעוד בישיבת חברון לבדה המספר גדול לאין ערוך.

“אני לא מבין את הטיעון. יש למעלה 1700 בחורים שמתחילים ישיבות הסדר וישיבות גבוהות. זה מתקרב לאלפיים בחורים שמתחילים שנה א’. זה מצוין ונפלא.

“האם העובדה שבחברה אחרת החליטו שכולם צריכים להיכנס לשיעור א’ זה אומר שצריך לכופף את הראש? ממי צריך להתבייש? כי מישהו המציא אידיאל שבו שכולם צריכים להיות בבית המדרש, גם אם הוא מתבטל או מקלף תפוחי אדמה?”

הרב סתיו גם אינו מקבל את הטענה לפיה בציונות הדתית ניתן פחות כבוד ללומדי התורה לעומת המתרחש בציבור החרדי.

“נכון שבפוליטיקה שלנו אנחנו לא מכריזים על הקמת מועצת גדולים כזו או אחרת שכאילו מתייעצים בהם ובסוף עושים מה שהפוליטיקאים רוצים. אנחנו לא עושים את ההצגות הללו כי אנחנו חושבים שהרבנים שלנו לא צריכים לעסוק בפוליטיקה אלא בדבר ה’, וגם על זה אנחנו שמחים מאוד. זה לא אומר שאין כבוד לתורה ולרבנים בציבור שלנו”.

בנאומו ביקר הרב נריה את התופעה בה תורמים מהציונות הדתית תורמים לעולם התורה החרדי, בעוד עולם הישיבות הציוני דתי אינו זוכה לתרומותיהם.

הרב סתיו סבור כי יחסם של הנדבנים הללו נובע מאותם רגשי נחיתות שיש ככל הנראה גם לרב נריה. “גם כאן אסור לנו להכליל. הציבור שלנו הוא שמחזיק את עולם התורה שלנו. כל הורה בציונות הדתית משלם בממוצע להחזיק בן בישיבה תיכונית 18 או 20 אלף שקלים, ואחר כך במכינה, בישיבת הסדר או מדרשה 10 או 15 אלף שקלים, וזה לאורך של חמש שנים. כמאה אלף שקלים זה עולה לכל משפחה. אז להגיד שלא מחזיקים ולא שותפים? אז אולי מדובר בעשרה או עשרים מיליונרים, אבל לא מדובר בציבור”.

 הרב סתיו אומר כי אכן גבירי הציונות הדתית מחזיקים מוסדות ומפעלי תורה חרדיים – וגם על כך יש לשבח ולא להלין. “אנחנו יודעים להעריך תורה בעולם החרדי ולא עורכים הבדלה בין מגזרים. גבירים שלנו מחזיקים את שוטנשטיין ואת מאורות הדף היומי. אנחנו שמחים בכך. שלא כמו קבוצות אחרות, אנחנו לא עושים הבחנה בין תורה לתורה וכל מי שמקדש שם שמיים בתורה אנחנו מברכים על כך ואנחנו רוצים לחזק אותו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרב סתיו
    11/02/2016 19:07
    יחיאל דהן
  1. ממי-מהקדוש ברוך הוא.