רבנים דת”ל על ‘נאום התוכחה’: לא לעסוק בהשוואות עם חרדים

נאומו המכונן של הרב יצחק נריה בכנס ירושלים על מצבו העגום של עולם התורה הדתי-לאומי חולל סערה - ורבנים מהציונות הדתית יוצאים למגננה • הרב שרלו: "הגיע הגיל שבו מפסיקים להרגיש בתחרות" • הרב חיים נבון: "לפני 40 שנה היו לנו ארבע ישיבות הסדר, היום יש 70, אין פה בעיה"
אליעזר היון
א' אדר א' התשע"ו / 10.02.2016 15:41

רבני הציונות הדתית מגיבים לנאום התוכחה המכונן שנשא הרב יצחק נריה, ראש ישיבת תורה בציון ויו”ר קרן ‘אחד לאחד’, בכנס ירושלים, במהלכו הציג טענות מרכזיות על עליבותו וגדלו המזערי של עולם התורה הדתי-לאומי אל מול זה החרדי.

הרב נריה טען בנאומו, כי החלומות על אחיזה ברסן השלטון של נפתלי בנט והבית היהודי אינם רלוונטיים, כאשר אין לציבור הדתי-לאומי ערך וכבוד לתורה ולהצמחת ‘גדולים’.

אל מול דבריו של הרב נריה, שחוללו סערה במגזר הדתי-לאומי, פרסם הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול, פעיל בולט בציבור הדתי-לאומ ומרבני ארגון צהר מאמר תגובה – בו הוא מכריז כי “הגיע גיל מסויים שבו מפסיקים להרגיש בתחרות”.

בביקורת מרומזת על הרב נריה הוא כותב: “התועלת הרבה לכולם תהיה אם יחפש כל אחד את הטוב שנמצא – בין שנמצא אצל האחר וייבא אותו לעולמו, ובין כשהוא נמצא אצלו עצמו ואז טוב שהוא יעצים אותו, ונמצא העולם מתברך”.

עוד טוען הרב שרלו, כי הציונות הדתית נמצאת דווקא בעיצומה של מהפכה המתרחשת כבר עשרות שנים.

“למן ההיקף העצום של לומדי הדף היומי, של שיעורי תורה, של ימי עיון, של קלטות ושיעורים ותשובות ועוד ועוד תלמוד תורה שנמצא בהמון הרחב; דרך ההכפלה של תלמוד תורה שנעשה על ידי פריצת עולם תלמוד תורה לנשים; כמות לומדי התורה בישיבות; העובדה שהרבנות הציונית הדתית לא נזקקת – למן פטירת הרב עובדיה יוסף ור’ שלמה זלמן אויערבך זכר צדיקים לברכה – לפסקי הלכה מהעולם החרדי, וגדולי התורה שבה פוסקים בתוכה; כמות ראשי הישיבות, הרבנים, הר”מים, המחנכים והמחנכות, ועוד ועוד”.

 הרב שרלו מודה אמנם כי מעמד תלמוד התורה בחברה הציונית דתית אינו גבוה, כפי שהדבר מתבטא “באסיפות הורים בגיל התיכון: איזה תור יש ליד חדר המורים לאנגלית ולמתמטיקה, ואיזה תור אין ליד מלמדי הגמרא (אלא אם כן זה הר”מ המחנך)”.

גם דבריו של הרב נריה על נכונותו של הציבור לתמוך בלומדי תורה, מקבל אישוש בדבריו של הרב שרלו, אך הוא מסיים את דבריו שוב בקריאה לחיזוק במקום לביקורת.

“יש לנו עוד הרבה מה להתקדם, ולשם צריכות להיות עינינו מכוונות. את חשבון הנפש של החברה החרדית – תעשה החברה החרדית, והיא כמובן תמצא את האורות הגדולים ואת הצללים הגדולים שבה.

“טוב יהיה אם במקום להקדיש את זמננו להשוואות המתמידות – נקדישו כשאנו בישיבות ללמוד עוד תורה, להתקדם במה שצריך להתקדם, לאחוז במה שצריך לאחוז, להסיר את מה שצריך להסיר, ולהניח את ההשוואות שבין תנועות שונות. טוב יותר להיות בעמדת המבצע התובע מעצמו מבעמדת הפרשן.

הרב חיים נבון: היום יש 70 ישיבות

גם הרב חיים נבון, רב קהילת שמשוני בעיר מודיעין, פרסם בדף הפייסבוק שלו תגובה לדבריו של הרב נריה.

 “אני פשוט לא מבין על מה הם מדברים. כשהיו מקוננים באוזני הרב ליכטנשטיין הכ”מ על ‘המשבר בלימודי גמרא’, הוא היה אומר: לפני ארבעים שנה היו ארבע ישיבות הסדר; היום יש שבעים. עלייה מקבילה הייתה גם בישיבות התיכוניות ובאולפנות ובמדרשות.

“האם הישיבות הציוניות לא מפיקות מספיק רבנים וכלי קודש? אני דווקא רואה שעל כל משרה רבנית קופצים לא מעט מועמדים סרוגים. אני לא מכיר משרות הוראה ורבנות פנויות שלא מצליחים לאייש, ואני בהחלט מכיר מורים ורבנים שנותרים מובטלים. כך שלא נראה לי שיש לנו כאן בעיה.

הרב נבון מעלה גם נתון מעניין: “פעם שאלתי היסטוריון כמה תלמידים היו בישיבות הגדולות של מזרח אירופה לפני השואה. הוא אמר לי: בערך 4,000. כלומר, מתוך עשרה מיליון יהודי מזרח אירופה דאז, בשנות הפריחה האגדיות של הישיבות, היו רק 4,000 בחורי ישיבה, מכל השנתונים.

“ואצלנו, מתוך פחות ממיליון סרוגים, יש בכל שנתון 1,700 בחורי ישיבה. זה נראה לי הישג נפלא של הציונות הדתית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות