משרד החינוך מציג: מאשר ‘ועד’ נגד הרבנים, משת”פ עם ההורים

תקדים מבורך או סכנה לחינוך הטהור? לראשונה: ועד הורים נבחר לת"ת ובי"ס באלעד, חרף התנגדות ההנהלה והרבנים, וזכה להכרה רשמית של משרד החינוך • מקורבים להנהלה: משרד החינוך נלחם נגד הרבנים - הפעם בנושא 'ועד הורים' • ההורים: ההנהלה חוששת שנפקח על שכר הלימוד
אליעזר היון
כ"ו שבט התשע"ו / 05.02.2016 13:13

 תקדים מבורך במוסדות החינוך החרדי, או סכנה לחינוך הטהור? תלוי את מי שואלים.

בתלמוד תורה ‘תורת חסד’, ובבית ספר ‘שירת שרה’ לבנות באלעד, נבחר – לראשונה במערכת החינוך החרדית, ועד הורים המוכר על ידי משרד החינוך, צעד המהווה סדין אדום בעיני ההנהלה שניסתה להילחם בבחירה בדרכים שונות.

הורי תלמידים ששוחחו עם חרדים 10 מספרים כי המניע להקמת הוועד נבע מהרצון של ההורים לקבל מענה ולפקח על אירועים, התנהגויות, ונורמות שונות של צוות בית הספר, שלא תמיד עלו בקנה אחד עם אלו של ההורים. בנוסף, לוועד ההורים סמכות לא לאשר את גובה שכר הלימוד שנקבע על ידי ההנהלה – אם זה חושב כי הוא גבוה מידי.

ההנהלה התנגדה ליוזמת ההורים, והחלה להפעיל מסע לחצים, שנועד למנוע את ההורים מלהשתתף בבחירות.

“בכך עברה הנהלה במפורש על הוראות משרד החינוך האוסרים באופן גורף כל התערבות והשפעה של ההנהלה על התוצאות ועל המועמדים”, אומר ג’, אחד מההורים שהניעו את ההליך.

במסגרת ניסיון הקפאת ההליך, מספרים ההורים, נשלחו מכתבים לכלל ההורים המבקשים מהם שלא לשתף פעולה, וכמו כן הופעלו לחצים על כל הורה והורה.

במכתב שנשלח להורי הבנות ושצוטט באתר גלי צה”ל נאמר: “נבקש בכל לשון של בקשה שלא לשתף פעולה עם מעשה פסול שנעשה במחטף, תוך שימוש לא ראוי בשמנו ומבלי לקחת בחשבון את הפגיעה הקשה בשמו הטוב של בית הספר שעל שמירתו אנו עמלות.

“הענקתם לנו את הזכות הגדולה להיות אמונים על חינוך הילדות, אנא סייעו לנו בדרך זו, ואל תאפשרו לפרוץ את כרם החינוך, עליו אנו שומרים מכל משמר”.

מקורבים להנהלה אומרים: “מי שעומד מאחורי המהלך הזה של הקמת ‘ועד הורים’, זה קומץ של משפחות מאד-מאד מודרניות, מהשוליים, שלא מייצגים את כלל המוסד”.

אלא שההורים לא נבהלו, שכרו אולם וקיימו את הבחירות ב-31 באוקטובר.

• כמה הגיעו להצבעה?

“כשליש מכלל ההורים”, אומר ג’. “זהו מספר גדול מאוד בהתחשב במסע הלחצים שקיימה ההנהלה מול ההליך. כמובן שבהמשך הזכירה ההנהלה את ההלכה והסבירה כי הדבר נוגד את דעתם ‘של גדולי ישראל’…”.

אבל בכך זה לא הסתיים: לאחר היוודע התוצאות, הודיעה ההנהלה למשרד החינוך כי הבחירות אינן תקינות ואינן חוקיות וכי יש לפסול אותן, מאחר שנפלו בהן פגמים.

בתגובה הציגו ההורים את המסמכים שהוכיחו כי ההנהלה לא שיתפה פעולה עם ההליך.

בית ספר, אלעד

בעקבות הטענות, ערך משרד החינוך הליך בירור. בסופו הוציא משרד החינוך חוות דעת משפטית, לפיה נציגויות ההורים שנבחרו בתורת חסד ובשירת שרה פועלות לפי החוק וימשיכו בתפקידן עד לקיום בחירות חדשות.

בחוות הדעת המשפטית מבהיר משרד החינוך, כי “בחירת נציגות הורים היא זכות להורים, ומחובתם של ההנהלה לאפשר להורים לממש את זכותם זו”.

בהחלטה נאמר גם כי “לא הוצגו בפנינו ראיות כי גורמים זרים מעורבים בהליך הבחירות שהתקיים וכי ישנם שיקולים אנטי חרדיים בבסיס הליך זה”.

עוד נקבע, כי מן הראוי לערוך בחירות חדשות, אך עד שאלה ייערכו – הרי שהוועד הנבחר, רשאי לפעול כוועד הורים חוקי.

התוצאה הזו מעמידה את בית הספר במלכוד. “הם לא רוצים לערוך בחירות, אך אם כך ההורים שנבחרו ישמשו בינתיים כ’ועד מוכר’, ואם יערכו בחירות, הרי ששוב יבחר ‘ועד הורים’ שההנהלה לא מעוניינת בקיומו”, אומרים לנו ההורים.

כך או כך, הכרעת משרד החינוך יצרה תקדים: לראשונה בתי ספר חרדיים זוכים לוועד הורים, המוכר על ידי משרד החינוך, בניגוד להחלטות של ועד הרבנים לענייני חינוך.

• מדוע ההתנגדות בהנהלה כה גדולה?

ג’: “בית הספר גובה מאות שקלים עבור שכר לימוד. כפי שכבר נאמר, על ועד ההורים לאשר את הסכום הזה, ואי אישור מצידו – לא מאפשר לבית הספר לגבות את הסכום הזה. אין לנו בעייה שירוויחו כסף, אך אנו מצפים גם לתמורה”.

• ומה החשש שעלה מ”התערבות גורמים זרים ושיקולים אנטי חרדיים”?

ג’: “הם העלו טענות שיש לנו מטרות פוליטיות ושאנחנו רוצים להתערב בתכני הלימוד”.

גורם נוסף הוא החשש של בית הספר כי הוא ייזכר כראשון שאפשר את חדירתו של מוסד ‘ועד ההורים’ למערכת החינוך שלו. ייתכן כי בעתיד יהפוך הדבר לדפוס לגיטימי, אך בית הספר עלול להיתפס כמוסד שאיפשר זאת.

ההורים, מצידם, מדגישים כי ועד ההורים עשוי דווקא להועיל לבית הספר: משרד החינוך מתקצב בתי ספר בשיעורי שחייה, ובסבסוד שיעורים לתלמידי כיתות ה’.

לדבריהם, התקציבים הללו מגיעים רק  באמצעות ‘ועד ההורים’, ולכן הם קיימים היום רק בבתי הספר הממלכתיים והממלכתיים-דתיים. בתי הספר החרדיים אינם נהנים מהתקציבים הללו, וכעת, עם ייסוד ‘ועד ההורים’, גם הם יזכו בכך.

מהנהלת ‘תורת חסד’ ו’שירת שרה’ נמסר: “אין תגובה”.

גורמים המקורבים להנהלה אמרו לחרדים 10: “משרד החינוך מתערב שוב בנעשה במוסדות החינוך החרדי ופועל נגד הוראות ועדת הרבנים לענייני חינוך – והפעם בנושא ועדי הורים”.

ההורים, לעומת זאת טוענים: “מעולם לא היתה התנגדות רבנים. ההנהלה משתמשת בטענות על דעות רבנים עלומים בכדי לדחות את מעורבות ההורים בחינוך ילדיהם, ומנסה להכניס נושא טריוויאלי ובסיסי כמו ועד הורים לתחום המאבק במחוז החרדי, למרות שאין קשר בין הדברים”.

v11v3

 v4

האתר של וועד ההורים בבתי הספר ‘שירת שרה’, ו’תורת חסד’ באלעד.

תגיות

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איך אני שמח
    05/02/2016 14:20
    משה
  1. סוף סוף שפסי המנהל יצטרך לתת דין וחשבון לאן הולך הכסף

  2. הלוואי שהעושק של ההורים יפסק
    06/02/2016 19:20
    שרית
  3. הורים לילדים בחיידרים לא יודעים מה קורה עם הילדים, חוסמים מעורבות הורית. יישר כח למשרד החינוך.

  4. תקדים מבורך - משרד החינוך מציל מהבריונות של המנהלים
    06/02/2016 19:33
    ביתרי
  5. מזמין אותם לביתר עילית. הגיע הזמן להלחם נגד הבלעדיות של המנהלים, שגורמת להם להתנהג בבריונות. שודדים את כספים ההורים בהתאם למצב רוך והצרכים הפרטיים של המנהל. שכר לימוד גבוה והחלטה שרירותית מה לעשות עם כל תלמיד.
    אם אתה בן או אחיין של המנהל אתה תמיד מצטיין וזוכה במקום הראשון, וכמובן שאין לך אף פעם קשיים רגשיים חברתיים או לימודיים.
    ועד הורים עכשיו! בביתר, באלעד ובכל הריכוזים החרדיים.
    אפשר להאשים בזה רק את המנהלים הבריונים.