אחרי נאום התוכחה ההיסטורי: הנגיד רכניץ מתנצל ומבקש ‘מחילה’

הנגיד מלוס אנג'לס, שנאומו על דחיית ילדים ממוסדות חינוך בלייקווד הכה גלים בכל העולם, כותב במכתב מפורט כי דבריו לא הובנו, וכי הוא מתנצל: "מבקש מחילה בפומבי מכל רב או אדם שנפגע ממני" • "כוונתי הייתה לשכבה האליטיסטית שלא מוכנה שילדיה ילמדו עם ילדים ממשפחות עובדות"
אליעזר היון
י"ח שבט התשע"ו / 28.01.2016 20:10

הנאום וההתנצלות: הנגיד האמריקני שלמה יהודה רכניץ, שנאום התוכחה שלו השבוע בדינר של ישיבת ליקווד – אודות דחיית המוחלשים בחברה החרדית ובקבלה למוסדות – הכה גלים, מפרסם היום (חמישי) מכתב בו הוא כותב כי הוא מתנצל ומבקש מחילה.

רכניץ, תושב לוס אנג’לס, פותח את מכתבו – שנכתב לאחר שהופעלו עליו לחצים רבים – בהתנצלות על טעויות הקלדה אפשריות, שכן את הדברים הוא מקליד בשהותו בבית החולים ‘מיימונידיס’.

הוא מסביר כי הוא מבקש להתנצל, מאחר שעל פי התגובות שהגיעו אליו הוא הבין שדבריו הוצאו מהקשרם.

“המסר שלי היה אחד, ואחד בלבד: ביקשתי לוודא שיהיה מקום לכל הילדים בליקווד, לא היתה לי כל כוונה לפגוע בליקווד או במנהיגיה חלילה. כל מי שמשתמש בדברי כדי לתמוך באג’נדה כל שהיא, מסלף את מהותם.

אינני אנטי ליקווד או אנטי כולל ליקווד. כל מי שמכיר את ההשקעה של משאבי הכספיים יודע שהשקעתי חלק ניכר מהם בליקווד, ויגיע מהר מאד למסקנה כי אני מעריץ את ליקווד ואת מוסדות התורה שבה.

כבוד התורה ועולם התורה והרבצתה חשובים לי עד מאד, ואני רוצה להיות חלק ממנו. אני מחשיב את תושבי ליקווד כחלק ממשפחתי, ואני גאה להיות חלק מן המוסדות בעיר. אני מודה להם שאני יכול להיות חלק מן המקום יוצא הדופן הזה.

אני חושב שהוכחתי שאני מנסה לעשות ככל שביכולתי כדי לתמוך בהם ובילדיהם. אני מדגיש שלא התכוונתי חלילה לבזות את ראשי הישיבות והרבנים בעיר, אני ביקשתי להעלות את נושא קבלת הילדים למוסדות, מאחר ששמעתי שישנם בעיות בנושא.

יש לי כבוד עצום לליקווד ולראשי הישיבות והרבנים. ניתן לבדוק כי מעולם לא פעלתי ללא הוראה של גדולים, ותמיד התייעצתי אתם.

מעולם לא הפליתי כל מוסד או אדם… אילו הייתי נואם שוב הייתי מספר על גדלותה של ליקווד, ועל האנשים שבה. ליקווד גדלה באופן ניכר תחת הנהגתו של הג”ר מלכיאל קוטלר. היא הגיעה למימדים שאיש לא היה מאמין שתוכל להגיע.

אני מבקש מחילה בפומבי מכל רב או אדם שנפגע ממני, אם מישהו רוצה להגיע אלי באופן אישי בנושא אשמח להיפגש אתו…

את האשמה בנושא אינני מטיל הרבנים, אלא על ה’אלטיסטים’ אלו שמנהלים מוסד כדי להפוך אותו ל’נחשב ואליטיסטי’ יותר, ובכך הם פוגעים בילדים אחרים…

האנשים הללו, כדי לשמור על המוניטין שלהם פוגעים בילדים אחרים כאשר הם רואים בהם איום פוטנציאלי על המוסד שלהם.

אני בהחלט יכול להבין הורה שלא רוצה שילדיו ילמדו עם ילדים מבתים בהם יש אינטרנט וכו’, אבל הורה שלא רוצה שילדיו ילמדו את ילדים מבתים שהוריהם עובדים למחייתם, זו אליטיסטיות ונגדה דיברתי.

אין לי ספק שהרוב המכריע של ליקווד הינם אנשים צנועים ובני תורה, אבל כמו בכל דת יש את הקיצוניים הקולניים שעושים את הפרובוקציות.

אני אמשיך לתמוך כספית במקום התורה הגדול הזה, אם כי אינני יודע אם אני תומך בהם או  שהם תומכים בי, שהרי נאמר: ‘הארון נושא את נושאיו’.

בכבוד רב

שלמה יהודה”.

הנאום שטלטל

רכניץ נאם באירוע שנערך לטובת מוסדות ליקוו במצאי השבת האחרונה, ובו נשא תוכחה גלויה כנגד מוסדות החינוך שמסרבים לקבל ילדים למוסדותיהם.

רכניץ, שהקריא את נאומו, שארך 43 דקות, מתוך טלפרומפטר שקוף, פתח ואמר כי “היום אדבר על משהו אחר”.

ואז הוא פנה אל מנהלי המוסדות ושאל: “כיצד יכול מנהל מוסד לנפנף אימא בוכייה שלא קיבלו את בנה ללימודים בתלמוד תורה, עם תירוצים דחוקים של ‘אין מקום’, או ‘אם אקבל את בנך אצטרך לקבל גם את הבן של ההוא וההוא”.

רכניץ המשיך: “כאשר צריכים חלילה לטפל בקבורה של אדם גלמוד, כל הציבור מתאחד ומתגייס למצווה, ומופיעים מלאכים בדמות אדם. מגלים חסד ברמות עילאיות. אבל לאן נעלם כל החסד הזה כאשר צריך לקבל ילד ל’חדר’ והוא נדחה?

“יצרנו לעצמינו תורה חדשה. נוספו אני מאמין חדשים ל’עיקרי האמונה'”, הטיח רכניץ. “אני מאמין שאני טוב יותר ממך. אני מאמין שאני צריך להראות את כל החומרות שלי שכולם יראו כמה פרומער אני. אני מאמין שהילדים שלי טובים יותר ולא ראויים לילדים שלך. אני מאמין שהתורה ניתנה לילדים מושלמים ומשפחות מושלמות…”

בנאומו הוא התייחס למתקפות אפשריות נגדו, על כי החליט להביע דעה – ואמר: “יהיו שיגידו, מי אתה רכניץ שנותן לנו מוסר?! ובכן, אני כן מאן דאמר כי אני תורם הרבה כסף להרבה מוסדות פה. אולי איני ראוי לדבר על כך, אבל אני זה שמקבל את הטלפונים של ההורים הכאובים שלא קיבלו את ילדיהם ואומרים לי שאני צריך לעשות משהו…”

“הקב”ה אוהב כל ילד באהבה מיוחדת. כל נשמה היא חלק אלוקה ממעל ממש. מישהו פרומער אמיתי אוהב כל יהודי אהבה אמיתית. ה’ קורא לכל יהודי בני יחידי. מה קרה לאהבה הזו ? למה לא מדברים עליה? יצרנו קהילה אליטיסטית. תחרותית”, הטיח בנוכחים.

רכניץ הניח את העובדות הקשות על השולחן: “יש הורים ששומעים שהבית הספר בו לומד בנם רוצה לקבל ילד ואז הם מאיימים: אני לא ישלח את הילד שלי, אם הילד של ‘ההוא’ יתקבל – ואז מנהל המוסד מתקפל.

“ואני אומר: שומו שמים על זה. זה חורבן לכלל ישראל. זו ממש שפיכות דמים. איך אתם מעזים להתפלל לה’ כשהרעתם לנשמה יהודית? אם המוסד לא מספיק טוב לך כי הוא מקבל ילד אחר שאינך רוצה – סתמו את הפה ותעבירו אותו למוסד אחר. תבנו לו ישיבה מיוחדת עבורו. מדוע לשפוך לשני את הדם?”

רכניץ הבהיר: “אני מוכן לסייע בבניית מוסדות, אני מוכן לתרום, אבל אני לא מוכן לקחת חלק בשפיכות דמים הזו של דחיית ילדים?”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות