הגראי”ל שטיינמן מגלה: כל עניית ‘אמן’ שווה מיליארדים-מיליארדים!

האם כל חילוני הוא תינוק שנשבה שיכול לחזור בתשובה? מתי אפשר להקל בשמות זהים של החותן והחתן בשידוכים? ומדוע הגראי"ל היה אומר את ברכות השחר דווקא בבית הכנסת?
יוסף גרינבוים
י"ז שבט התשע"ו / 26.01.2016 22:07

הגאון רבי משה יהודה שניידר, החברותא של הגראי”ל שטיינמן, מציג בעלון ‘פרי חיים’, כמידי שבוע, את הוראותיו ותשובותיו של ראש הישיבה.

בין היתר מספר הרב שניידר, כי הגה”צ רבי יוסף פוגל שאל את הגראי”ל: מה הגדר של תינוק שנשבה בזמנינו – האם כל חילוני יכולים להחשיבו תינוק שנשבה? ואמר רבינו שמסתמא כן. “וכשדברו אם אפשר שיחזרו כולם בתשובה, גם הרשעים שרוצים לעקור את התורה, אמר רבינו שאין ראיה, וכמו שמצינו בחז”ל שיצאה בת קול ואמרה שובו בנים שובבים ‘חוץ מאחר…'”

מספר הרב שניידר: “הרבה שאלות מתעוררות יום יום בענייני שמות בשידוכין, מחמת שנזהרין במה שכתוב בספר חסידים, שלא להשתדך עם שמות שווין. וידוע הוראת רבינו במי שיש לו שני שמות, אך משתמשים רק באחד מהם, דאזלינן לפי השם שמשתמשים בו.

“וכבר הזכרנו שבנושא של השמות רואים אצל רבינו שלפעמים מחמיר מאוד, ולפעמים מיקל יותר, וכמו שהיה היום אצל רבינו תלמיד חכם חשוב בעניין מי שיש לו שני שמות, אך משתמשים רק באחד מהם, ושם זה הוא כמו אבי המדוברת, אלא שמכנין אותו ולא קוראים לו בשם המלא. כמו למשל: יצחק וקוראים לו איציק.

“ואמר לו רבינו: אם אתה רוצה אתה יכול להקל! וחזר ושאל: האם אין מה לחשוש? אמר לו רבינו כבר אמרתי לך… ובירכו על השידוך”.

מוסיף הרב שניידר: “ואזכיר רק עוד דבר אחד, ששאלו על אחת ששמה רחל, ומציעים לה מחותנת ששמה רחל רייכיל, וכולם קוראים לה ‘רייכיל’. ואמר רבינו דבגרמנית קוראים לרחל רייכיל, והיינו הך”.

מה עורר הגראי”ל בישיבת פוניבז?

מספר הרב שניידר: “כבר הרבה שנים שמעודד רבינו לומר ברכות השחר כששומעים אחרים ויענו אמן, ואף פוסק מללמוד כמה רגעים קודם, כדי שיוכל לומר ברכות השחר בקול, וכן לשמוע הברכות מאחרים ולענות אמן, באמרו שהאריז”ל היה מבטל מלימודו כדי לענות אמן.

“ובשנים שהיה מתפלל בבית הכנסת, היה אומר את הברכות דווקא בבית הכנסת, כדי שיהיו מה שיותר עונים, דכל אחד שעונה אמן על ברכתו, הרי הוא מזכה אותו, ונמצא מזכה את הרבים.

“ומספר רבינו שהיה מעורר לתלמידים היקרים בישיבה קטנה פוניבז’ שהיו מתאחרים להיכנס למנחה עד אחרי קדיש, ומפסידים עניית אמן ויהא שמיה רבא, והיה אומר להם כך: ‘כשנמצאים בעולם הזה לא מבינים את החשיבות של עניית אמן, אבל זה שווה מיליארדים-מיליארדים!

“ובעולם הבא, שמה יראו כמה כל אמן חשוב, ויראו כמה זה חסר, אפילו אמן אחד, ולפעמים אם היה לו עוד אמן אחד, זה היה יכול לעזור לו הרבה ולהציל אותו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה זה חידוש?
    27/01/2016 11:45
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)